Hallo,
Ik ben 33 jaar, samenwonend en heb 2 jonge kinderen. Omwille van psychische problemen krijg ik een uitkering. Ik kreeg mijn uitkering via de mutualiteit, maar een jaar geleden werd ik daar geschorst omdat ik volgens een raad van geneesheren mijn inkomen moest halen uit een ander fonds. Dat werd dus de inkomensvervangende tegemoetkoming + een integratie tegemoetkoming van 7 punten wat samen een bedrag van ongeveer 1035€ vormt, 88€ meer dan het leefloon.
Nu heb ik een aantal vraagjes hieromtrent:
1. Mijn vriendin genoot tot nu toe een vrijstelling omwille van sociale/familiale redenen (200€/maand). Die vrijstelling is echter slechts 6 jaar geldig, dus moet ze nu de arbeidsmarkt op. Nu vernam ik dat mijn vriendin slechts een klein bedrag mag verdienen (ca 230€/maand) en dat al wat ze meer verdiend van mijn tegemoetkoming wordt afgetrokken. Klopt dit? En zo ja, zijn wij dan gedoemd om heel ons leven met slechts één loon verder te leven ?
2. In het geval punt 1 zou kloppen, dan zou mijn vriendin eigenlijk FULLTIME gaan werken voor SLECHTS ca 230€/maand, wat minder is dan het minimum stempelgeld. Kan dit aan de VDAB/RVA gemeld worden zodat zij niet geschorst wordt, want is het niet de bedoeling dat werken je verrijkt ipv verarmt ?
3. Bestaan er instanties waar ik mij eventueel toe kan wenden om hier meer klaarheid in te krijgen ? (maatschappelijk assistent & vakbond heb ik al gedaan)
Dank bij voorbaat,
vriendelijke groeten,
nev