inkomensvervangende tegemoetkoming

nev
Topic Starter

inkomensvervangende tegemoetkoming

#1 , 18 nov 2008 02:29

Hallo,

Ik ben 33 jaar, samenwonend en heb 2 jonge kinderen. Omwille van psychische problemen krijg ik een uitkering. Ik kreeg mijn uitkering via de mutualiteit, maar een jaar geleden werd ik daar geschorst omdat ik volgens een raad van geneesheren mijn inkomen moest halen uit een ander fonds. Dat werd dus de inkomensvervangende tegemoetkoming + een integratie tegemoetkoming van 7 punten wat samen een bedrag van ongeveer 1035€ vormt, 88€ meer dan het leefloon.
Nu heb ik een aantal vraagjes hieromtrent:

1. Mijn vriendin genoot tot nu toe een vrijstelling omwille van sociale/familiale redenen (200€/maand). Die vrijstelling is echter slechts 6 jaar geldig, dus moet ze nu de arbeidsmarkt op. Nu vernam ik dat mijn vriendin slechts een klein bedrag mag verdienen (ca 230€/maand) en dat al wat ze meer verdiend van mijn tegemoetkoming wordt afgetrokken. Klopt dit? En zo ja, zijn wij dan gedoemd om heel ons leven met slechts één loon verder te leven ?

2. In het geval punt 1 zou kloppen, dan zou mijn vriendin eigenlijk FULLTIME gaan werken voor SLECHTS ca 230€/maand, wat minder is dan het minimum stempelgeld. Kan dit aan de VDAB/RVA gemeld worden zodat zij niet geschorst wordt, want is het niet de bedoeling dat werken je verrijkt ipv verarmt ?

3. Bestaan er instanties waar ik mij eventueel toe kan wenden om hier meer klaarheid in te krijgen ? (maatschappelijk assistent & vakbond heb ik al gedaan)

Dank bij voorbaat,
vriendelijke groeten,

nev

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 18 nov 2008 09:54

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 nov 2008 13:13

1. Mijn vriendin genoot tot nu toe een vrijstelling omwille van sociale/familiale redenen (200€/maand). Die vrijstelling is echter slechts 6 jaar geldig, dus moet ze nu de arbeidsmarkt op. Nu vernam ik dat mijn vriendin slechts een klein bedrag mag verdienen (ca 230€/maand) en dat al wat ze meer verdiend van mijn tegemoetkoming wordt afgetrokken. Klopt dit? En zo ja, zijn wij dan gedoemd om heel ons leven met slechts één loon verder te leven ?
zie de link hierboven voor alle details (ik dacht wel dat 1 element uit de uitleg ondertussen al veranderd is), de berekening kan zeker gebeuren door een maatschappelijk assistent/vakbond.
2. In het geval punt 1 zou kloppen, dan zou mijn vriendin eigenlijk FULLTIME gaan werken voor SLECHTS ca 230€/maand, wat minder is dan het minimum stempelgeld. Kan dit aan de VDAB/RVA gemeld worden zodat zij niet geschorst wordt, want is het niet de bedoeling dat werken je verrijkt ipv verarmt ?
je punt 1 klopt niet, maar sowieso bestaat er idd een regel bij de RVA dat je geen werk moet aanvaarden waardoor je minder zou overhouden (behalve enkele uitzonderingen). Bij haar is het echter wel zo dat zij wél meer dan 230 euro zal verdienen. Jij krijgt nu gewoon meer omdat jij gezinshoofd bent ipv samenwonende.
3. Bestaan er instanties waar ik mij eventueel toe kan wenden om hier meer klaarheid in te krijgen ? (maatschappelijk assistent & vakbond heb ik al gedaan)
voor punt 1 kan je zeker terecht bij een maatschappelijk assistent/vakbond, concrete vragen ivm bedragen mag je hier ook stellen als je zelf alle details hier wil geven.

Reclame

j.demoor

#4 , 19 nov 2008 14:49

“Art.7.§ 1. De in artikel 1 bedoelde tegemoetkomingen kunnen enkel toegekend worden indien het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap en het bedrag van het inkomen van de persoon met wie hij een huishouden vormt, het in artikel 6 bedoelde bedrag van de tegemoetkomingen niet overschrijdt. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, wat moet worden verstaan onder " inkomen " en door wie, volgens welke criteria en op welke wijze het bedrag ervan moet worden bepaald...”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap.)

“Art.8.§ 1. Wat betreft de inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming wordt onder inkomen verstaan, de inkomsten van de persoon met een handicap en de inkomsten van de persoon met wie hij een huishouden vormt...Deze gegevens inzake belastbare inkomsten komen voor op het aanslagbiljet, afgeleverd door de Administratie der directe belastingen van het Ministerie van Financiën...Indien de aanvrager of de persoon met wie hij een huishouden vormt geen aangifte in de personenbelasting hebben gedaan betreffende het jaar -2, dan stelt de Dienst voor Tegemoetkomingen aan personen met een handicap, ter vervanging van het niet medegedeeld inkomen, het werkelijk inkomen voor dat beschouwde jaar zelf vast...”(6 JULI 1987. - Koninklijk besluit betreffende de inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”