Even de situatie schetsen:
Wij wonen in een appartementenblok van 14 app. die in gebruik is sinds mei 2015. Elk appartement heeft zijn eigen huurprijs afhankelijk van de verhuurder (niet elk app. heeft dezelfde eigenaar). Wel is één ding gelijk: het bedrag voor gezamenlijke kosten. Dit is namelijk 30€ per appartement.
De eigenaars verhuren via een woonbureau die alles voor hun in orde brengt. Ook de huur en andere bedragen moeten op een rekening van het bureau worden gestort.
Afgelopen week heb ik de afrekening gekregen van het woonbureau van ons eerste jaar huren daar, sommige huurders hebben die pas gisteren gekregen en nog andere huurders hebben helemaal nog niets gehad.
In de afrekening staan wel alle individuele bedragen mooi opgesomd van o.a. water, elektriciteit, onderhoud gangen, onderhoud tuin, lift, brandblusapparaten e.d. en onze maandelijkse provisie is er vanaf getrokken. Allemaal mooi getoond en lijkt in orde, wij moeten nog 171€ bijbetalen na aftrek van onze provisie.
Na toevallig overleg met een buur lijkt deze maar 30€ (!!) op te moeten leggen, ook zijn al zijn tussenbedragen verschillend van die van ons. Nog andere buren moeten 33€, 150€,.. betalen. Allemaal verschillende bedragen en tussenbedragen.
Wel zeg ik er bij dat er 3 verschillende soorten appartementen zijn. Per verdieping 2 kleine app. en 2 grote, op bovenste verdieping zijn er 2 iets grotere appartementen. Echter zijn daaronder ook de bedragen verschillend. Zo moeten wij 171 betalen, en onze bovenbuurvrouw 150. Wij zitten op gelijkvloers.
Op zich lijkt dit mij een bizar voorval! De grootte van de appartementen zou volgens mij niet mogen meespelen op de afrekening van de gezamenlijke delen aangezien deze voor iedereen even groot zijn. Zelfs de kosten van het nazicht v.d. brandblusapparaten zijn verschillend. Ook zit er al een afrekening van elektriciteit bij terwijl (is nagevraagd) er nog geen afrekening is geweest van de maatschappij.
Kan dit zomaar? Kunnen wij hier iets tegen ondernemen, of is die perfect legaal?