waarde wegen vs herstelkosten

FZ1rijder
Topic Starter

waarde wegen vs herstelkosten

#1 , 31 aug 2016 14:59

Beste
Onlangs hadden we een ongeval waarbij wij in ons recht zijn. Tegenpartij verlaat laattijdig een zijstraat met stopbord, en ik kan niet meer voldoende ontwijken (rijdende op een voorrangsbaan) en raak met mijn linkervoorkant zijn linkerachterzijde, dat zich nog op mijn rijstrook bevindt. So far geen issue.

Nu de Verzekering komt terug met een vergoeding, zogezegd de waarde van het voertuig voor het ongeval, inclusief de waarde van het "wrak". De wagen is van 2009. De expert heeft de wagen als totaal verlies bestempelt.
De herstellingskosten zijn hoger dan deze voorgestelde vergoeding.

Wij dienen nu met deze vergoeding een andere wagen aan te schaffen? Wij doen financieel verlies, zelfs als we alsnog overgaan tot de herstelling van de wagen. Maw wij worden gestraft door de fout van de tegenpartij?

Herstellingskosten = 4300€
Vergoeding van Verzekering (TV) = 3900€
Indien we wagen willen herstellen/behouden, bedraagt de vergoeding slechts 2900€. Dus ik moet persoonlijk 1400€ betalen?
Waarvoor heeft de tegenpartij dan een BA verzekering?

Wat zijn de opties hier? Rechtsbijstand aanspreken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schuppenzot

#2 , 31 aug 2016 15:18

Waardebepaling is altijd een beetje een koehandel, in dit geval om €400.

Wat druk zetten en het komt wel goed (is mijn ervaring). Zoek eens wat op 2de handssites voor een wagen vergelijkbaar met de jouwe (voor het ongeval uiteraard) om te weten waar je staat in de onderhandeling.

Weet wel dat uw verzekeraar niet snel geneigd is om de rechtsbijstand in te schakelen. Hier zal je dus desnoods ook druk moeten zetten. Maar wat de uitkomst gaat zijn is mogelijk niet beter.

mjers

#3 , 31 aug 2016 16:24

is inderdaad schandalig.

Ik had ook ooit een vespa. Tot een idioot tegen mijn geparkeerd brommertje reed. Vespa was volledig verwoest.

Aankoopprijs Vespa was 4200 €. 8 maand oud, nog geen 1000 km.
Vergoeding was slechts 2300€. Mooie rechtstaat.

Dit is nu eenmaal de realiteit.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2016 17:22

U hebt recht op een vergoeding waarmee u een gelijkaardig voertuig kan aankopen. De experts houden daar geen rekening mee. U moet hen overtuigen. Kijk dus wat u op de tweedehandsmarkt moet betalen voor een gelijkaardig voertuig.

FZ1rijder
Topic Starter

#5 , 02 sep 2016 09:54

Zonet aan de lijn met verzekering. Zij gaan niet mee om de tegenpartij een hoger bedrag te vorderen. Wel geven ze aan dat, wegens weining km, de wrakwaarde best hoog kan liggen, waardoor ik netto minder zal krijgen als ik beslis de wagen te behouden en te laten herstellen. Enige optie die me werd voorgesteld is een tegenexpertise via de rechtsbijstand. Dit kan weer enkele weken aanslepen, én indien de tegenexpertise een lager bedrag voorstelf dan de eerste, wordt deze laatste als binden beschouwd.
Ik had op de 2dehands site een gelijkaardig voertuig gevonden, wel met veel meer km op de teller (VP=5500€) maar daar houdt expert idd geen rekening mee. Die hebben eigen tabellen die enkel in het voordeel van de verzekeringsmij zijn. Geldwolven. Enigste oplossing in hun systeem is kiezen voor een omnium

Didymus

#6 , 02 sep 2016 10:39

Het been stijf houden en een hogere vergoeding blijven eisen is de enige oplossing. Ik denk niet dat je bang moet zijn voor de tegenexpertise; laat die tweede expert zien wat gelijkaardig tweedehandsvoertuig écht moet kosten.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#7 , 02 sep 2016 10:56

Zij gaan niet mee om de tegenpartij een hoger bedrag te vorderen. Wel geven ze aan dat, wegens weining km, de wrakwaarde best hoog kan liggen, waardoor ik netto minder zal krijgen als ik beslis de wagen te behouden en te laten herstellen.
Is dat geen rede om een hogere vergoeding af te dwingen.

Via tel contact opnemen heb je geen bewijs, beter via mail zodat je bewijs hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

FZ1rijder
Topic Starter

#8 , 02 sep 2016 11:45

JPV: geen namen noemen aub

FZ1rijder
Topic Starter

#9 , 02 sep 2016 12:13

excuus. Wie heeft goede ervaring met tegenexpers (graag via pb)

FZ1rijder
Topic Starter

#10 , 13 sep 2016 15:58

Dan toch rechtsbijstand ingeschakeld en tegenexpertise gevraagd. Tegenexpert volgt voor een stuk de eerste expert en verklaart ook de wagen als economisch verlies, daar "hun" waarde van het voertuig voor het ongeval lager is dan de herstellingsfactuur. Tegenexpert meldt nu dat hij enkel met eerste expert tot een akkoord kan komen wat betreft het eventueel verhogen van de waarde van het voertuig voor het ongeval. Het geboden bod voor het wrak van een opkoper blijft behouden om in mindering te brengen indien ik alsnog zou beslissen wagen te laten herstellen.
En dan krijg ik nu een schrijven van de rechtsbijstand, die mij notabene zou moeten bijstaan met volgende antwoord:

"U heeft enerzijds het recht op volledige vergoeding van uw schade echter dient u zich als benadeelde
eveneens te gedragen als een goede huisvader wat betekent dat er ook een schadebeperkingsplicht is. U
kan van de aansprakelijke partij geen duurdere herstellingskost eisen wanneer het voertuig nog maar een
bepaalde restwaarde heeft ten gevolge waarvan het voertuig voor een lagere opleg vervangen kan worden
door een gelijkaardig voertuig."

Eerder referenties naar dergelijke wagens op tweedehandsmarkten, en na gesprekken met de officiele verkopers, vind ik geen dergelijke wagen onder de vooropgestelde schadevergoeding...Hun reactie daarop: "Met aanbiedingen via internet dient men voorzichtig om te springen. De vraagprijs is niet steeds hetgeen de verkoper ontvangt. "--> ik heb geen zin om dagen en weken te onderhandelen voor een ander 2dehands voertuig.

Terug naar “Verkeersongevallen”