Registratie huurcontract & PB

Lieselot84
Topic Starter

Re: Registratie huurcontract & PB

#16 , 02 sep 2016 08:38

UPDATE: ondertussen heb ik een hele omstandige lijst opgemaakt met alle gebreken, zowel aan de woning als aan de plaatsbeschrijving en deze doorgemaild naar de expert.
Tot nu toe heb ik hier geen antwoord op gekregen. Indien ik niets hoor, stuur ik beiden ook nog een aangetekend schrijven.

Huidige situatie:
- Plaatsbeschrijving expert niet ondertekend door ons
- Plaatsbeschrijving expert niet omstandig en vol met fouten (de beschrijving van het appartement strookt trouwens niet met zijn bijgevoegde foto's in de PB. In de omschrijving staat vb. overal beschreven dat er gordijnen hangen, terwijl dit op de bijgevoegde foto's in de PB duidelijk NIET het geval is). Dit heb ik ook aangegeven in mijn lijst met opmerkingen & aanvullingen.
- Wij waren niet uitgenodigd voor de PB en er wordt geen gevolg gegeven aan mijn aanpassingen en opmerkingen
- We naderen de 1 maand termijn na intrede huur
--> kan ik op deze manier aantonen dat ik genoeg moeite heb gedaan voor de PB, maar dat hier zowel van de kant van de expert als van de kant van de verhuurder niet is op ingegaan, en kunnen we dan stellen dat er geen geldende plaatsbeschrijving is (wat dus in mijn voordeel is)?

De verhuurder houdt vol dat hij mijn handtekening niet nodig heeft voor de registratie van de PB en dat hij in het verleden steeds de PB heeft opgesteld en geregistreerd ZONDER aanwezigheid van de huurder en ZONDER handtekening van de huurder. Kan dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 02 sep 2016 09:18

Een plaatsbeschrijving zonder handtekening van alle partijen is ongeldig.

De plaatsbeschrijving moet:

worden opgesteld “op tegenspraak”, d.w.z. dat beide partijen (of hun vertegenwoordigers) aanwezig moeten zijn;
worden gedateerd en ondertekend door de huurder en de verhuurder persoonlijk;
gedetailleerd zijn. Een bepaling in het huurcontract waarin staat dat beide partijen erkennen dat de huurwoning in goede staat is, telt niet als plaatsbeschrijving. Een volledige plaatsbeschrijving bevat zowel een inventaris van alle kamers en van al wat aanwezig is in de huurwoning (aantal kamers, materialen, toestellen, meubels, aantal sleutels, type vloerbekleding enz.) als een beschrijvend deel, waarin de toestand van de kamers en de woning gedetailleerd wordt beschreven. Trek dus zeker voldoende tijd uit om elke kamer goed te bekijken en systematisch te overlopen.

Een gewone brief heeft geen enkele bewijskracht, dit moet u doen met een AS (liefst met handtekening) naar u verhuurder. Met expert heb je geen contract.
Zet onderaan de volgende zin: Huidig schrijven gebeurt onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige erkentenis in deze zaak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lieselot84
Topic Starter

#18 , 02 sep 2016 09:26

Bedankt!

Dan begrijp ik niet dat de verhuurder volhoudt dat hij onze handtekening niet nodig heeft voor de registratie van de PB en dat hij het in het verleden steeds zonder heeft kunnen laten registreren.

In de PB staat inderdaad de inventaris van de kamer, maar enkel 'alles is in uitstekende staat' voor elke kamer. Wat duidelijk NIET het geval is, en dat kan ik ook kan aantonen met foto's, etc.

De verhuurder heeft me laten weten dat ik maar contact moet opnemen met de expert voor alle opmerkingen betreffende de PB.

Op dit ogenblik hebben we dus een ongeldige PB.
Mijn vraag is: hoe hard moet ik hier achter zitten? Ik heb de opmerkingen doorgemaild naar de expert (dus hier is bewijs van te vinden) en meermaals contact opgenomen met de verhuurder, die ons steeds afwimpelt. Binnen een paar dagen kan ik ook een AS sturen.
--> Stel dat hier ook geen gevolg aan wordt gegeven, kan ik dan stellen dat er geen geldige PB is (wat in mijn voordeel is) en dat ik genoeg moeite heb gedaan om dit in orde te krijgen?
Naar de vrederechter stappen hiervoor, zou niet in mijn voordeel zijn (want geen geldige PB is in mijn voordeel).
Of kan de verhuurder aan het einde van het huurcontract toch terug met de huidige (ongeldige en foutieve) PB komen aandraven?
--> Kan ik hier op de één of andere manier nadeel van ondervinden, van deze hele situatie?

Reclame

Blaatpraat

#19 , 02 sep 2016 09:52

Op het registratiekantoor zullen ze niet lastig doen alvast.
Waarschijnlijk is die verhuurder nog niet naar het vredegerecht moeten gaan bij problemen bij uittrede.

Hoe hard moet je hier achter zitten?
Je hebt het al laten weten per aangetekende zending, en je hebt ondertussen een boel opmerkingen doorgegeven.
Iedere normale rechter zou achten dat je voldoende gedaan hebt, me dunkt.

Op het einde kan de verhuurder inderdaad proberen om die ongeldigde PB te misbruiken.
Als dat het geval is, zal je dit eerst minnelijk nogmaals moeten zeggen, en nadien toch naar de rechtbank trekken.
Rechter zal oordelen dat het ongeldige PB is, jij voldoende moeite gedaan hebt om die geldig te maken, en ofwel jouw aanvullingen gebruiken en de schade beoordelen tov deze, ofwel gans de ingaande PB seponeren en dus geen schade vaststellen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#20 , 02 sep 2016 11:30

Registratie registreert wat ze hun voorleggen (legaal of niet) Het is niet hun taak na te zien of de nodige handtekeningen wel gezet werden. Een geregistreerde PB maakt dat document nog niet in overeenstemming met de wet.

sloeberken

#21 , 02 sep 2016 11:45

Hoe kan ik een huurcontract laten registreren?
Om uw huurcontract te kunnen registreren, moet het minstens de volgende elementen bevatten:

de naam, voornamen, geboortedatum en -plaats en het adres van de verhuurder(s)
de naam, voornamen, geboortedatum en -plaats en het adres van de huurder(s)
voor een rechtspersoon: het ondernemingsnummer*, de maatschappelijke benaming en het adres van de maatschappelijke zetel
*wanneer er nog geen ondernemingsnummer werd toegewezen, de maatschappelijke zetel met bewijs van nog niet-toekenning van het ondernemingsnummer in de akte of in een aanvullende verklaring onderaan de akte.
het adres en de beschrijving van het gehuurde goed (d.w.z. een beschrijving van alle ruimtes en delen van het gebouw die het voorwerp uitmaken van het huurcontract), bij voorkeur met vermelding van de kadastrale gegevens
de datum (dag/maand/jaar) waarop de huur ingaat en de duur van het contract (bij voorkeur met begin- en einddatum
de huurprijs (huur en lasten)
de datum (dag/maand/jaar) van ondertekening van het contract
de handtekeningen van huurder(s) en verhuurder(s) op alle aangeboden exemplaren

Lieselot84
Topic Starter

#22 , 05 sep 2016 10:56

Indien ik geen reactie krijg van de verhuurder/expert en de 1 maand bewoning verstrijkt, zonder dat we komen tot een wederzijds goedgekeurde PB (met handtekening van alle partijen), kunnen we dan stellen dat er geen PB werd opgesteld?

Of kan deze zaak aanslepen tot en kan de verhuurder/expert vb. 3 maand na bewoning terugkomen met de PB en vragen dat dit in orde wordt gebracht?

De oorspronkelijke PB van de expert werd opgesteld VOOR de bewoning (wat opnieuw betwist kan worden, gezien de foutieve datum op de PB van de expert + de zeer grove fouten in beschrijving van het pand, wat de indruk wekt dat de expert ook helemaal geen PB heft opgemaakt, maar een copy paste heeft gemaakt van een eerdere PB). Betreft de 1 maand na bewoning dan de OPMAAK of het AKKOORD?

sloeberken

#23 , 05 sep 2016 13:58

Als u een AS stuurt naar u verhuurder, dat u onmogelijk om volgende zaken .......... de PB niet kunt ondertekenen, ligt de bal in zijn kamp, hi moet zorgen dat er een wettelijke PB opgemaakt word.

Terug naar “Huren”