eigendom schenken aan kinderen

blue1ne
Topic Starter

eigendom schenken aan kinderen

#1 , 16 nov 2008 10:46

Ik ben gescheiden in 2005 en alles werd afgehandelt behalve het huis bleef in onverdeeltheid voor 5 jaar. Ik woon er nog met de kinderen. Mijn ex haar geld wordt beheert door het ocmw en de eigendom die ze nu bewoond (huurt) wordt waarschijnlijk onwoonbaar verklaart. Volgens het ocmw mag ze geen eigendom hebben om subsidies te verkrijgen ivm de aanschaf van een nieuwe huurwoning. Deze willen van mij een oplossing, maar omdat ik via ziekte (MS) financieel niet veel meer kan, zie ik geen uitweg meer. Mijn ex is echter wel bereid om het huis aan de kinderen te schenken, zodat zij geen eigendom meer heeft. Kan dit en wat zijn de stappen hiervoor?
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 nov 2008 10:15

“Art.902.Alle personen kunnen beschikken en verkrijgen, hetzij bij schenking onder de levenden, hetzij bij testament, uitgezonderd degenen die de wet daartoe onbekwaam verklaart.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw ex-echtgenote kan dus haar onverdeelde helft van de vroegere gezinswoning schenken aan haar kinderen.

“Art.378.§ 1.Onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 935, derde lid, is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°(=schenking aanvaarden)...bepaalde handelingen te verrichten...Art.935...Nochtans kunnen de vader en de moeder van de...minderjarige...de schenking voor hem aannemen.”(B.W.).

Voor de minderjarige kinderen kunnen dus de vader EN de moeder van de...minderjarige...de schenking voor hem aannemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”