Een maand geleden kreeg ik een rekening van de Duitse Gesundheidskasse AOK. Blijkbaar had iemand mijn naam&adres gebruikt als zogenaamde zaakvoerder van de firma CROP International GmbH, Ernst-Heinrich-Geist-Str. 9, 50226, Frechen en moest ik nog 2489,41EUR achterstallige sociale bijdragen betalen. Ik heb nooit een zaak gehad en al zeker niet in Duitsland.
Na overleg met AOK bleek dat de fraudeur gelukkig mijn geboortedatum niet kende en dus een verkeerde datum had gebruikt waardoor ik vrij snel met een kopij van mijn paspoort AOK kon overtuigen dat het om fraude ging.
En vandaag krijg ik twee opvorderingen (in totaal voor 1500EUR), nu van een het Duitse incassokantoor "Creditreform" met een waslijst van openstaande rekening/facturen van diverse bedrijven uit Duitsland, België en Nederland.
Dit maal waren de rekeningen voor een bedrijf genaamd ARGAN GmbH, Haupstr. 134, 51143 Koln, waarbij de fraudeur(s) mijn naam/adres geleend hebben als hun "zaakvoerder". Mijn kennis van de Duitse taal is niet geweldig maar ik vermoed dat alle rekeningen betrekking hebben op iets wat "online" gekocht werd.
Ik neem aan dat het om dezelfde fraudeurs gaat, maar wat doe ik hier nu best mee? Op zijn beloop laten? Of toch maar iets antwoorden aan die incasso? Of mijn verzekeraar rechtsbijstand aanspreken? Ik wil uiteraard moeilijkheden vermijden maar ik wil er ook niet meer tijd insteken dan nodig is.
Alvast bedankt voor jullie goede raad!
Marc