Ongeval in eigen recht, maar zonder verzekering, tegenpartij verdraaid de feiten. Wie betaald en kan ik mezelf verdedig?

Yasmineelgharnati
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ongeval in eigen recht, maar zonder verzekering, tegenpartij verdraaid de feiten. Wie betaald en kan ik mezelf verdedig?

#1 , 31 aug 2016 21:31

Beste mensen,
Heb recent een ongeval gehad waar ik in mijn recht ben, maar reed op het moment zonder verzekering! Tegenpartij is wel verzekerd maar deze hebben de feiten verdraaid zodat ik in fout ben! Zij sneden mij de pas en kwamen van links van mij, waardoor ik de achter-rechter hoek van de wagen raakte en ten gevolge daarvan een deuk in mijn auto heb. Terwijl de tegenpartij beweerd al voor mij op de baan te zijn en ik recht op hen zou ingereden zijn. Omwille van twee versies is de zaak naar de rechtbank doorverwezen. Mijn vraag is nu? Wie betaalt mijn herstelling, ondanks dat ik niet vrezekerd was? Wat zijn de straffen voor het rijden zonder verzekering? Kan ik mezelf verdedigen in dze zaak? En kunnen eventuele beelden van het ongeval in de rechtszaal als bewijs dienen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 31 aug 2016 22:03

Heeft politie een PV opgesteld?
Hoe kan tegenpartij iets verdraaien als u een EAF hebt opgesteld daar schrijft toch elke partij zijn eigen versie op?

erwin.H

#3 , 31 aug 2016 22:13

Ik denk en hoop dat je nog een boete zal krijgen voor het rijden zonder verzekering.
En als je geen verzekering hebt kan er ook geen betaling zijn van de schade.
Jij zal betalen voor je eigen schade en dat van het ander voertuig.

Je kan niet verwachtten dat er een of ander fonds zal tussenkomen om je uit de nood te helpen omdat jij het niet nodig acht om een verzekering te hebben.

Nu is het blikschade met minimale kosten.Wat als je iemand had aangereden ?

Mensen die rondrijden zonder verzekering moeten achteraf niet komen klagen.

Reclame

Maxime03

#4 , 31 aug 2016 22:30

Heeft politie een PV opgesteld?
Hoe kan tegenpartij iets verdraaien als u een EAF hebt opgesteld daar schrijft toch elke partij zijn eigen versie op?
Er kan geen EAF opgesteld worden zonder verzekering.

Maxime03

#5 , 31 aug 2016 23:28

Uw voertuig is in beslag genomen wegens niet-verzekering? De boete bedraagt tussen de €600 en €6000. U dient naar de politie te gaan met een geldig verzekeringsbewijs om uw voertuig terug te krijgen. Indien u binnen de 30 dagen niet komt, kan uw voertuig verbeurd worden verklaard.

Zoals hierboven reeds vermeld zal de verzekering alles proberen te verhalen op u.

Yasmineelgharnati
Topic Starter

#6 , 01 sep 2016 08:55

Mijn wagen was idd in beslag genomen door depanage La France, en had een geldig verzekeringsbewijs 1 dag later had ik de wagen terug,! Er werd een pv opgesteld van elke partij apart, een standaard aanrijdingsformulier werd vernietigd vanwege er een van de partijen geen verzekering had. Ik dacht dat mijn verzekering in orde was. Ik moest een document vor de aanpassing van de polis terug sturen, en had deze gescand. Kwam er later achter dat het niet verzonden was. Ik kreeg norplay,.....op het scherm!
Maar wat betreft he ik ondertussen vernomen dat de tegenpartij de schade betaald als ik kan bewijzen dat ik in mijn recht ben. Rijden zonder verzekering is een zaak en in fout zijn is een andere zaak!
Toch bedankt voor de reactie.

sloeberken

#7 , 01 sep 2016 11:20

Rijden zonder verzekering is een zaak en in fout zijn is een andere zaak!
Inderdaad het ene heeft niets met het ander te maken, waren de andere documenten in orde, zoals keuring.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Yasmineelgharnati
Topic Starter

#8 , 01 sep 2016 12:49

Ja!

Franciscus

#9 , 04 sep 2016 00:00

Een EAF kan uiteraard steeds ingevuld worden gezien één partij verzekerd is.
Elke partij stuurt dat naar zijn verzekering ..
Gezien één partij niet verzekerd is dient politie ter plaatse te komen en de nodige vaststellingen te doen.
Op EAF kan dus steeds PV nr vermeld worden.

Wat kan er gebeuren geen EAF ...politie komt al of niet ter plaatse en stellen geen PV op.
Dan weet geen van de verzekeringen in dir geval van één bestuurder niet dat er iets gebeurd is.... na enkele maanden begint dan de zever geen PV geen verslag en verzekeringen niet volgens polisvoorwaarden in kennis gesteld.
Wie is er dan verantwoordelijk voor de knoeiboel???

Yasmineelgharnati
Topic Starter

#10 , 04 sep 2016 13:12

Beste
Dat is irrelevant en ik ben niet veel geholpen met u reactie! De politie is ter plaatste geweest en er is van elke partij een PV genomen. De auto heb ik ondertss terug en de tegen partij heeft de pv bij zijn verzekeringingediend en ik heb ze op de hoogt gesteld van mijn pv! Waarop zij antwoorden dat ik in fout was!? Toen ik vroeg hoe? Vertelde ze mij det de pv ’s tegenstrijdig zijn en het dossier is doorverwezen is naar het parket!

Maxime03

#11 , 04 sep 2016 13:37

Er wordt slechts één proces-verbaal opgemaakt voor het verkeersongeval, er wordt wel nog een ander proces-verbaal opgemaakt voor de niet-verzekering. De tegenpartij heeft geen zaken met het proces-verbaal wegens niet-verzekering. Er wordt enkel melding gemaakt in het aanvankelijke proces-verbaal van het verkeersongeval dat het voertuig niet verzekerd was.
De tegenpartij kan geen proces-verbaal indienen bij de verzekering, u krijgt deze immers niet mee. Zij kunnen enkel via de griffie inzage krijgen in het dossier wanneer deze bij het parket ligt.
Waarschijnlijk bedoelt u dat de verklaringen tegenstrijdig zijn. Het politieparket zal inderdaad oordelen over wie in fout was.

Yasmineelgharnati
Topic Starter

#12 , 04 sep 2016 14:42

Ik heb nu een advocaat die mijn belangen gaat verdedigen en heb het meeste voorbereidend werk zelf al gedaan en het denkwerk!!!Het feit dat zei logen en de feiten verdraaiden zodanig dat het lijkt of ik in fout ben, zij kwamen met volle snelheid links van mij en sneden mij de pas af. Wat zij beweren is dat zij al op de baan voor mij waren en ik zou volgens hen van achter in gereden zijn, wat dus onzin is! Hoe kan een verzekering of en expertise van de tegenpartij zo'n blunder begaan???? Aangezien mijn wagen de rechter achter hoek van de tegenpartij raakte, mijn mokka vertoont een deuk bovenaan in de motorkap!!! ????

eylis

#13 , 04 sep 2016 15:20

wat is je mokka?....

Yasmineelgharnati
Topic Starter

#14 , 04 sep 2016 16:54

Opel Mokka mijn auto.

Terug naar “Verkeersongevallen”