Woning onbewoonbaar verklaard

kaatje71
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woning onbewoonbaar verklaard

#1 , 31 aug 2016 14:26

Ik zit momenteel in een gelijkaardige situatie. In november vorig jaar de eigenaar aangetekend gewezen op een aantal gebreken. Eind december kwam als reactie dat ze het pand gingen verkopen. Via de gemeente werd dan een woononderzoek ingesteld omdat problemen van gasgeur, vocht, slechte elektrische installatie niet opgelost werden, maar gewoon uitgesteld in de hoop het pand verkocht te krijgen en resultaat is dat het nu onbewoonbaar verklaard wordt. Nu heb ik totaal geen idee hoe verder via de vrederechter en wat realistisch is om vragen qua schadevergoeding. Iemand enig idee ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 31 aug 2016 15:11

Complexe materie, kan onmogelijk bepaald worden over het internet.
Er moet bepaald worden of dat de huurprijs in verhouding is met wat je huurt. Gratis wonen, bestaat niet. Je zal altijd een bezettingsvergoeding verschuldigd zijn als het contract nietig verklaard wordt.
Een expert zal moeten bepalen, welke schade door wie is aangebracht als de verhuurder de gebreken zou betwisten.

kaatje71
Topic Starter

#3 , 31 aug 2016 20:52

Als klap op de vuurpijl vanavond afgedreigd door de huisbaas
Hij gaat zich wreken

Reclame

bosprocureur

#4 , 31 aug 2016 21:17

Niet twijfelen en klacht indienen.
Sterkte !

kaatje71
Topic Starter

#5 , 31 aug 2016 21:33

Heb ik gedaan
Altijd mooi de huur betaald en nu dit

mava105

#6 , 01 sep 2016 09:30

Verhuurder zal het veeeeel moelijker hebben een onbewoonbaar verklaarde woning te verkopen, en zal er veel minder voor kunnen vragen. Zal hem leren jarenlang het onderhoud te verwaarlozen.

KJ86

#7 , 01 sep 2016 10:31

gasgeur, vocht, slechte elektrische installatie
Dat heeft weinig met onderhoud te maken maar meer met structurele problemen die bij een bezichtiging duidelijk zichtbaar zijn. Alle oude huizen hebben gebreken van die aard. Als je niet wil geconfronteerd worden met dit soort zaken moet je een nieuwbouw of een degelijke totaalrenovatie huren.

Daar wringt het schoentje, mensen die in onbewoonbare huizen wonen, hebben in het algemeen een te laag inkomen om een nieuwbouwwoning te huren. De overheid verklaart die woning onbewoonbaar en laat dan de huurder in de kou staan. Die zal terug een oude woning moeten huren met dezelfde gebreken (misschien een beetje minder aanwezig) en is dus geen stap vooruit. Het is zo logisch als iets, met de huidige bouwkost/ waarde van het vastgoed kan de privémarkt geen betaalbare nieuwbouwwoning aanbieden.
De sociale huisvesting kan het tempo ook niet volgen.
Ik zie maar één oplossing, de regels voor oude woningen versoepelen zodat er meer op de markt zijn waardoor die zo laag geprijsd zijn dat de gebreken minder storen.

kaatje71
Topic Starter

#8 , 01 sep 2016 10:39

ik kon met het blote oog niet zien dat er geen aarding was, dat er geen verliesstroom was, dat de gasboiler op was, dat het dak niet dicht was. Wanneer je dan met de makelaar praat die de woning verkoopt en moet vernemen dat ze met andere panden ook zo omgaan en dat het eigenlijk schandalig is, maar dat hij moet zwijgen, dan heb ik echt een gevoel van huisjesmelkerij. Ik ben een alleenstaande moeder en heb totaal geen kennis van die zaken. ze hadden alles proper weggemoffeld. Na contact met de buren wist ik voldoende. Wat prijs ik me gelukkig dat de wooninspectie in het leven geroepen werd.

sloeberken

#9 , 01 sep 2016 11:54

Om een lang verhaal kort te maken; een jaar garantie kreeg ik niet want daarvoor moest een extra verzekering? afgesloten worden en moest ik aardig voor bijbetalen. Ik kreeg 3 maand garantie (stond zelfs niet op de factuur).
De wetgeving is toch duidelijk, je MAG geen woning te huur stellen als deze niet beantwoord aan de Vlaamse wooncode.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#10 , 01 sep 2016 11:56

Daarom steeds iemand met kennis van zaken meenemen bij inhuurname, en al helemaal zeker bij eventuele aankoop.
De zaken die jij opnoemt zijn wel met het blote oog te zien, als je weet waar je moet kijken. (geen aardingspin aan de stopcontacten, even het elektriciteitsbord opendoen, boiler bruin en zwart verbrand, vochtvlekken (al of niet opgedroogd) op de zoldervloer,
Laat het een les zijn voor een volgende inhuurname.

mava105

#11 , 01 sep 2016 11:57

[
De wetgeving is toch duidelijk, je MAG geen woning te huur stellen als deze niet beantwoord aan de Vlaamse wooncode.
Ga jij dan aan iedere voordeur staan van een niet toegelaten huurwoning?

kaatje71
Topic Starter

#12 , 01 sep 2016 12:34

ik heb er wel één en ander uit geleerd voor de toekomst. de druppel was het afdreigen gisteravond in het bijzijn van een tienjarige. De schrik blijft om terug te keren en hen nog maar eens aan de deur te hebben om dan nog maar eens het noodnummer te moeten bellen. Volgende week komt het voor bij de burgemeester. In angst naar huis keren is gewoon niet leefbaar.

KJ86

#13 , 01 sep 2016 12:45

Je moet nu ook niet overdrijven,
Ik snap dat er in het heetst van discussie een aantal verwijten over en 't weer gesmeten zijn. Ik hoop dat je beseft dat je geen schrik moet hebben voor uw veiligheid. Verhuurders zijn in het algemeen geen basjesklanten.
De verhuurder zal waarschijnlijk op een andere manier op wraak doelen. Bijvoorbeeld dringende herstellingen uitvoeren zonder rekening te houden met uw wooncomfort of schade in uw schoenen proberen te schuiven,...

bambipower

#14 , 01 sep 2016 13:50

als het nog moet voorkomen bij de burgemeester, is het toch nog niet 'onbewoonbaar'?
Kan je dus eens juist vertellen, wat er allemaal al gedaan is van onderzoek?
Hoeveel strafpunten? En hoeveel strafpunten van 15 score?
Als het nog naar de burgemeester moet, krijgt je huisbaas nog een herstel termijn. Tenzij...

kaatje71
Topic Starter

#15 , 01 sep 2016 13:57

november vorig jaar aangetekende ingebrekestelling naar de verhuurster. december als reactie : wij gaan geen kosten meer doen, we gaan het verkopen. In het voorjaar technieker laten langskomen voor nazicht gasboiler en die maakt attest op dat hij geen interventie meer doet omdat de installatie niet wettelijk in orde is. Dit ook aan de eigenaar overgemaakt (via mail met ontvangstbevestiging). Al die tijd geen warm water. Intussen me gaan informeren over rechten en plichten als huurder en de raad gekregen via de gemeente woononderzoek op te starten, wat ook gebeurd is. De wooninspectie is dan langsgeweest en heeft verslag opgemaakt. Score : 82 strafpunten. Besluit provincie : onbewoonbaar. Het verslag heb ik maandag aangetekend gekregen en de eigenaars dus ook. Aanstaande dinsdag komt het voor bij de burgemeester en die volgt het besluit van de provincie. Probleem is dat de eigenaar nu beseft dat hij het amper nog verkocht zal krijgen en dat "oplapmiddeltjes" zoals het overschilderen van zwarte en groene vochtvlekken niet meer zullen helpen gezien er voor alles nieuwe controles zullen worden uitgevoerd. Ik stond als moeder met zoontje met de rug tegen de muur toen ik telkens bij vrienden of familie moest langsgaan om te douchen, geen warm water had, amper nog verwarming. Bij onbewoonbaar verklaring wordt er sowieso een termijn geplakt tegen wanneer de woning onbewoond moet zijn. Ik maak me pakken zorgen, ook al sta ik recht in mijn schoenen. De eigenaar dreigde me alles af te nemen wat ik ooit had opgebouwd, werk incluis. Maanden heb ik hen vriendelijk verzocht er iets aan te doen, maar ze weigerden pertinent.

Terug naar “Huren”