Beste,
Ik ben de afgelopen 6 maanden tewerkgesteld geweest door het OCMW via artikel 60. Deze tewerkstelling vond plaats in een .vzw die oa. aan afbraakwerken in sociale woningen deed. Nu zijn er enkele problemen opgedoken waarin ik raad zoek.
De laatste maand van deze tewerkstelling, heb ik geweigerd te werken. Dit omwille van problemen met asbest tijdens de afbraakwerken. Deze werden uitgevoerd zonder enige inlichting en bescherming. Het afval werd dan ook met het gewone bouwpuin afgevoerd. Na pogingen tot dialoog bij zowel OCMW en de .vzw, was de conclusie dat ik dit maar moest aanvaarden omdat er geen budget was voor adequate bescherming etc. Ik heb mijn eigen hiertegen willen beschermen door een verklaring bij de dokter te gaan halen dat werken in asbest zonder bescherming niet toegestaan is. Deze heb ik dan ook gekregen. Nu wil het OCMW mij die maand niet uitbetalen omdat ik onwettig afwezig zou zijn geweest. Ik had dus eigenlijk 2 keuzes: mij vergiftigen of honger lijden. Kan dit en zoniet, wat kan ik hieraan doen?
2de vraag: mag een bedrijf zomaar afbraakwerken uitvoeren of hangen hier ook regels aanvast?