In mei dit jaar ontving ik van mijn huidige klant/werkgever een voorschot van 2 maand, dit ten einde een paar zware betalingen te kunnen uitvoeren.
Nu zit diezelfde klant/werkgever onverwacht in zware financiële problemen en heeft die me reeds laten weten in oktober mijn contract te willen beëindigen. In de maand oktober mag ik ook slechts een klein bedrag factureren ten einde het voorschot te kunnen terugvorderen.
Nu zie ik meer & meer tekenen dat ze echter deze maand al willen stoppen, waardoor het risico bestaat dat ze van mij verwachten deze maand niets te factureren.
Financiëel is dat niet haalbaar voor mij, ik ben wel bereid om het voorschot in schijven terug te betalen.
Nu hebben ze mij met het voorschot een addendum laten tekenen, waarin het oorspronkelijk terugbetalingsplan omschreven stond (tot in december zou ik x aantal euro minder factureren) en ook de vermelding dat bij het eventueel voortijdig stopzetten van het contract het voorschot nog steeds terug te betalen is.
Nu vraag ik me af wat ze nu eigenlijk kunnen. Kunnen ze eenzijdig besluiten om mij een maand "gratis" te laten werken, of zijn ze verplicht om met mij tot een overeenkomst te komen?