Stopzetting contract & terugbetaling voorschot

FreelancerIT
Topic Starter

Stopzetting contract & terugbetaling voorschot

#1 , 24 aug 2016 11:15

In mei dit jaar ontving ik van mijn huidige klant/werkgever een voorschot van 2 maand, dit ten einde een paar zware betalingen te kunnen uitvoeren.

Nu zit diezelfde klant/werkgever onverwacht in zware financiële problemen en heeft die me reeds laten weten in oktober mijn contract te willen beëindigen. In de maand oktober mag ik ook slechts een klein bedrag factureren ten einde het voorschot te kunnen terugvorderen.

Nu zie ik meer & meer tekenen dat ze echter deze maand al willen stoppen, waardoor het risico bestaat dat ze van mij verwachten deze maand niets te factureren.

Financiëel is dat niet haalbaar voor mij, ik ben wel bereid om het voorschot in schijven terug te betalen.

Nu hebben ze mij met het voorschot een addendum laten tekenen, waarin het oorspronkelijk terugbetalingsplan omschreven stond (tot in december zou ik x aantal euro minder factureren) en ook de vermelding dat bij het eventueel voortijdig stopzetten van het contract het voorschot nog steeds terug te betalen is.

Nu vraag ik me af wat ze nu eigenlijk kunnen. Kunnen ze eenzijdig besluiten om mij een maand "gratis" te laten werken, of zijn ze verplicht om met mij tot een overeenkomst te komen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 24 aug 2016 19:58

k Veronderstel dat je consultant op dagtarief bent (bv 500-750€ per dag van 8 uur). Alles hangt dus af van je contractuele overeenkomst. Als je afroepbaar was op dagbasis zonder een minimaal aantal dagen per periode kunnen ze terugvorderen voor niet gepresteerde dagen.

Ze kunnen niet verwachten dat je spontaan gratis werkt tenzij je contract betaling aan resultaatsverbintenissen koppelde (bv x€ nadat prestatie yz opgeleverd en geaccepteerd werd)

De inhoud van je contractuele overeenkomst is dus cruciaal om je rechten te kennen. Win desnoods een advocaatsadvies in.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 24 aug 2016 23:07

Ik heb gewoon een vast dagtarief, niet gebonden aan prestaties. Met een opzegtermijn van een maand.

Reclame

JPV

#4 , 25 aug 2016 08:25

In mei dit jaar ontving ik van mijn huidige klant/werkgever een voorschot van 2 maand, dit ten einde een paar zware betalingen te kunnen uitvoeren.
...
Nu zie ik meer & meer tekenen dat ze echter deze maand al willen stoppen, waardoor het risico bestaat dat ze van mij verwachten deze maand niets te factureren.

Financiëel is dat niet haalbaar voor mij, ik ben wel bereid om het voorschot in schijven terug te betalen.

Nu hebben ze mij met het voorschot een addendum laten tekenen, waarin het oorspronkelijk terugbetalingsplan omschreven stond (tot in december zou ik x aantal euro minder factureren) en ook de vermelding dat bij het eventueel voortijdig stopzetten van het contract het voorschot nog steeds terug te betalen is.

Nu vraag ik me af wat ze nu eigenlijk kunnen. Kunnen ze eenzijdig besluiten om mij een maand "gratis" te laten werken, of zijn ze verplicht om met mij tot een overeenkomst te komen?
Ergens klopt je bericht niet. Een voorschot is een voorschot. Als u een voorschot kreeg, moet u elke prestatie blijven factureren (is gewoon al wettelijk verplicht!), maar kan van de factuur op het einde een voorschot afgetrokken worden (volgens de overeengekomen modaliteiten).

Niet factureren hoeft u dus zeker niet te doen, wat meestal wél zo is, is dat bij einde van het contract alles geregeld wordt. Als u dus voor deze maand nog 10000 euro moet factureren, maar u hebt van het voorschot nog een openstaand saldo van 15000 euro, dan zal u op het einde van de maand in principe, tenzij anders overeengekomen, 5000 euro onmiddelijk moeten terugbetalen en zal u van hen niks krijgen.

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 25 aug 2016 08:56

OK. Daar had ik dus schrik voor.

Momenteel is er mondeling overeengekomen om tot oktober te blijven werken, augustus en september met het verminderde bedrag te factureren, en oktober "slechts" voor 1500.

Ik mag echter wel vroeger vertrekken in oktober.

Op zich is dat geen slechte regeling, maar ik vrees een beetje dat ze zelf vroegtijdig gaan zeggen dat het stopt, in welk geval ik niet direct weet waar ik me aan moet verwachten.

De regeling die ze nu hebben voorgesteld is ook eenzijdig opgelegd, als ze besluiten op het einde alles af te sluiten vrees ik te gaan horen dat de laaste maand vanwege het voorschot niet mag gefactureerd worden.

Financieel niet haalbaar, ik zou liever in schijven terug betalen. Ik vraag me voornamelijk af of ik wel die keuze heb.

JPV

#6 , 25 aug 2016 10:32

Opnieuw: u bent wettelijk verplicht te factureren wat overeengekomen is. Iets niet factureren omdat een ander u nog iets moet, mag niet. Je kan wel de bedragen indien nodig van elkaar aftrekken.

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 25 aug 2016 13:27

OK. Maar kunnen ze mij eenzijdig opleggen voor een bepaalde maand 0 euro te factureren?

JPV

#8 , 25 aug 2016 13:52

als u wettelijk verplicht bent te factureren wat overeengekomen is, lijkt het me duidelijk dat ze dat niet kunnen. Ze kunnen u wel 0 euro uitbetalen.

Terug naar “Andere”