Aannemer vertrekt met noorderzon en geld

ciba
Topic Starter

Aannemer vertrekt met noorderzon en geld

#1 , 22 okt 2008 12:30

Beste,

ik zit met het volgende probleem:

In juli 2008 namen we een aannemer onder de arm voor een bijbouw te zetten.
De aannemer vertelde ons dat hij jaren voor een baas heeft gewerkt en nu als zelfstandige bezig is en zijn bedrijf aan het oprichten is. maw, hij heeft nog geen btw nummer, maar is in oprichting. Ik verifier dit bij de nodige diensten en inderdaad er is een dossier ingedient ter oprichting, en ze vertellen me dat dit wordt verwerkt.

Ik ga dus akkoord met de offerte en teken het contract en laat de werken van start gaan. Volgens contract moeten we in 3 keer betalen. Eerste keer bij aanvang, tweede keer na gieten beton plaat en derde keer bij oplevering.

De eerste keer moesten we contant betalen aangezien zijn rekening nummer nog niet actief is... wat weet ik daarvan, en ik betaal contant, maar er wordt een papier opgemaakt dat er contant betaald is en getekend door beide partijen.

Al de communicatie verloopt met hem via mail of sms. Bellen doet hij zelden.
Als hij aan de werken begon had ik vakantie genomen, om toch thuis te zijn en het een en ander in het oog te houden en te helpen waar nodig.
Buiten een paar keer dat hij niet kwam opdagen (ookal had hij beloofd van wel) leek alles goed te gaan, tot eind juli (ondertussen was hij nog maar een week echt bezig, rest was administratief)
Eind juli vertrekken we voor 10 dagen naar het buitenland en laten onze bouw achter bij de schoonouders en de aannemer.
De eerste dag dat we in spanje zaten stuurt hij een mail vragende dat we dringend de tweede schijf storten (rekening nummer zat er nu wel bij) zodat er geen vertraging opgelopen wordt en dat alles af zal zijn tegen dat we terug komen. (BTW in het contract was een einddatum voorzien)

wij, als goede, misschien naieve mensen, betalen het tweede voorschot (wetende dat het eerste zelfs nog niet volledig opgebruikt is) en sindsdien hebben we hem niet meer gezien

Hij is dus met een deel van het eerste voorschot en het volledige 2de voorschot weg.

Ik ben dan beginnen rond bellen om hem na te trekken, en ik kom blijkbaar uit dat hij vorig jaar persoonlijk failliet verklaard is en dat hij eigenlijk voor de moment niet meer kan en mag werken wegens nog niet uitgesproken.

De firma naam waaronder ik hem had ingehuurd blijkt inderdaad in oprichting geweest te zijn, maar is geweigerd wegens het faillisement.

Ik kan hem niet meer contacteren, hij weigerd al de communicatie.

Ik heb zelfs al een compromis voorgesteld, maar ook daarop antwoord hij niet.

Wat kan ik nu doen? Bij verder nazicht blijkt het rekening nummer van zijn moeder te zijn waarop ik de tweede schijf heb betaald. Kan ik iets doen met betreffende de moeder?
Of kan ik hem aanklagen wegens fraude, oplichting, valsheid in geschriften en misbruik van de faillisement wetgeving?

Ik ben niet thuis in het juridische wereldje, en ken al helemaal geen advocaten. Dus zit een beetje met mijn handen in mijn haar

Dank voor de raad

PS. Als iemand een goede advocaat weet in deze materie in de regio vilvoorde mag hij altijd de contact gegevens doorsturen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 22 okt 2008 14:29

Of kan ik hem aanklagen wegens fraude, oplichting, valsheid in geschriften en misbruik van de faillisement wetgeving?

PS. Als iemand een goede advocaat weet in deze materie in de regio vilvoorde mag hij altijd de contact gegevens doorsturen.
Zie de Faillissementswet van 8 augustus 1997

http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1997080880 (artt. 117-125) of strafwetboek art. 489 en volgende. http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm (juridische aard->Strafwetboek)

Een advocaat in uw buurt kan u vinden op http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=46 ... c=0&mIdd=0

ciba
Topic Starter

#3 , 30 jun 2009 08:35

Beste,

ondertussen 1 jaar verder en het volgende is gebeurd.

We hebben er een advocaat op gezet dit voor ons alles heeft geregeld.
We hebben in de rechtbank de zaak gewonnen en er is een deurwaarder aangesteld om ons geld terug te gaan halen.

En hier beginnen opnieuw de problemen.
De deurwaarden is eerst gaan kijken voor het roerend goed... Dit was blijkbaar al eens aangeslagen in 2007. Dus hier kan hij niks mee doen.
Onroerend goed is er niet.

Kan ik hieruit concluderen dat deze mensen er "ongestraft" vanaf komen?
Aangezien er geen geld is om ons terug te betalen, kan de gerechtsdeurwaarder er niks gaan halen...

Hebben wij als eerlijk werkende mens geen rechten en kansen om ons deel terug te krijgen?

Op dit moment kost het ons alleen nog meer geld, en hebben nog geen euro terug gezien... (wij moeten ook hard werken voor onze euro's...)

Reclame

cherdt

#4 , 19 aug 2016 11:07

Beste,

Ik heb een gelijkaardig probleem. Hoe is het uiteindelijk afgelopen bij jullie? Ik ben nog aan het twijfelen om een advocaat te nemen. Heeft het proces veel geld gekost bij jullie?

Mvg,

ciba
Topic Starter

#5 , 19 aug 2016 11:40

Beste,

bij ons is het niet zo goed afgelopen.

het proces + advocaat heeft ons nog eens een aantal duizen euro's gekost.
Met als resultaat dat we wel gewonnen hebben, de uitspraak is er, maar er is geen geld... en de staat gaat voor...

dus ik heb een uitspraak waarin staat dat hij me alles moet terug moet betalen...maar daar ben ik vet mee...

cherdt

#6 , 19 aug 2016 11:57

Het is superfrustrerend dat mensen hier gewoon mee weg komen. Bij ons heeft hij zelf facturen opgemaakt op naam van firma's die echt bestaan maar niet van hem zijn. Natuurlijk wel de rekeningnummer aangepast. Is blijkbaar moeilijk te bestraffen in Belgie :-(.

ciba
Topic Starter

#7 , 19 aug 2016 12:15

Dat was bij ons ook het geval.

En achteraf hebben we wel nog bedrijven gehad die bij ons geleverd hadden, maar nooit betaald geweest zijn door de aannemer...
maw... ook die zaten in de problemen...

Terug naar “Aanneming”