plichten voor een onderhuurder ?

zijderups
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

plichten voor een onderhuurder ?

#1 , 14 aug 2016 12:24

:?: Ik ging vanaf 10 maart voor 5 maanden naar China en verhuurder ( bij mondelinge overeenkomst) mijn gehuurd appartement aan een meisje die in verbouwingen zat.
Ik mag wel niet onderverhuren.
Ik verhuurde voor 3 maanden,ttz.tot 10 juni.
Begin mei liet het meisje mij weten dat ze ook haar vriend binnengenomen had en dat ze steeds ruzie hadden, om die reden verliet zij het appartement en liet de (werkeloze,agressieve Roemeense dief-haar eigen woorden- achter.
Ze vroeg hem te vertrekken maar hij weigerde, ze vroeg de politie (zegt zij althans) maar die konden hem niet buitenzetten,want ze zouden hem dan moeten inschrijven in mijn appartement,zegt zij !
Op 31 mei bezocht zij het appartement en liet zij weten dat het er zeer onverzorgd uitzag.
Een vriend belde de politie,die kwam op 3 juni, keek door de ramen en zagen een verschrikkelijke smerige boel maar konden de Roemeen niet buitenzetten omdat hij daar was met haar toestemming.
Na 10 juni was haar huuperiode voorbij en de Roemeen liet mij langs zijn FB wten dat hij wilde verder huren ,hij wilde niet vertrekken.
Ik kwam pas thuis op 28 juli en liet hem weten dat hij gratis nog een maand kon blijven als hij het appartement proper hield en eventuele schade zou herstellen.
Hij stuurde foto's via FB waarop hij liet zien dat hij de plafonds geschilderd had, ik dacht dat hij de rest ook wel zou proper houden.
Toen ik op 28 juli thuiskwam was hij de dag voordien vertrokken en had de sleutel aan de buurvrouw gegeven.
Bij binnenkomst in mijn appartement zag ik een smerige puinhoop , ik ben die nog altijd aan het opkuisen, intussen constateer ik dat hij veel zaken meegnomen of gestolen heeft.
Het meisje die onderhuurde wast haar handen in onschuld en zegt dat ik het met de Roemeen moet afhandelen,maar die is verdwenen .
Volgens mij moest zij hem buitenzetten en is zij verantwoordelijk voor het feit dat die Roemeen zo kon tekeer gaan !
Heb ik echter wel gelijk ? en wat kan ik doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 14 aug 2016 13:08

-Je hebt geen bewijs van onderverhuring aangezien alles mondeling ging.
-Er werd geen enkele plaatsbeschrijving opgesteld.
-Je hebt de Roemeen toestemming gegeven om daar nog te verblijven.
("Ik kwam pas thuis op 28 juli en liet hem weten dat hij gratis nog een maand kon blijven als hij het appartement proper hield en eventuele schade zou herstellen"). Daardoor kunt u het meisje alleszins niet meer aansprakelijk stellen want het valt niet meer te bewijzen wie verantwoordelijk is
voor de schade.
-Voor de eigenaar/verhuurder bent u de verantwoordelijke.
-Jijzelf zal je voor de schade moeten richten tot de Roemeen, maar u kunt niets bewijzen tegen hem.
-Je mocht van de eigenaar/verhuurder niet onderverhuren.

Besluit: je bent verantwoordelijk voor alles en moet het nu alleen oplossen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis

#3 , 14 aug 2016 13:37

en even nuanceren, of de onbetrouwbare - vuile - stoute vriend van vriendin nu een Kiribatiër of een Roemeen was, voegt geen belangrijke info toe aan deze zaak.

Reclame

asperger

#4 , 14 aug 2016 13:43

en even nuanceren, of de onbetrouwbare - vuile - stoute vriend van vriendin nu een Kiribatiër of een Roemeen was, voegt geen belangrijke info toe aan deze zaak.
Alleen zal TS wanneer zijn onder-onder-huurder naar zijn land terugkeert het nog moeilijker krijgen om zijn schade vergoed te krijgen.
Alhoewel het in dit geval niet veel verschil zal uitmaken aangezien TS in een uiterst zwakke positie staat, ook al was zijn onder-onder-huurder een
landgenoot.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

zijderups
Topic Starter

#5 , 14 aug 2016 18:23

ben ik nu een racist ?

zijderups
Topic Starter

#6 , 14 aug 2016 18:29

-Je hebt geen bewijs van onderverhuring aangezien alles mondeling ging.
-Er werd geen enkele plaatsbeschrijving opgesteld.
-Je hebt de Roemeen toestemming gegeven om daar nog te verblijven.
("Ik kwam pas thuis op 28 juli en liet hem weten dat hij gratis nog een maand kon blijven als hij het appartement proper hield en eventuele schade zou herstellen"). Daardoor kunt u het meisje alleszins niet meer aansprakelijk stellen want het valt niet meer te bewijzen wie verantwoordelijk is
voor de schade.
-Voor de eigenaar/verhuurder bent u de verantwoordelijke.
-Jijzelf zal je voor de schade moeten richten tot de Roemeen, maar u kunt niets bewijzen tegen hem.
-Je mocht van de eigenaar/verhuurder niet onderverhuren.

Besluit: je bent verantwoordelijk voor alles en moet het nu alleen oplossen
de politie zag op 3 juni door het raam dat het appartement er verschrikkelijk uitzag ,zij constateerde op 31 mei reeds dat het appartement er erg onverzorgd uitzag , bleek een understatement , zij huurde nog tot 10 juni ,,, heeft iemand de onderverhuurd dan niet dezelfde rechten en plichten ? ( bankuittreksels bewijzen dat zij 3 maanden huurde )

asperger

#7 , 14 aug 2016 20:05

Hoe ga je zonder ingaande plaatsbeschrijving bewijzen wie verantwoordelijk is voor de rotzooi?
Het zal woord tegen woord blijven.
Zij huurde tot 10 juni, maar daarna gaf jij op 28 juli de nieuwe bewoner/onderhuurder toelating om er nog te blijven...

sloeberken

#8 , 14 aug 2016 20:31

Denk dat je een groot probleem hebt, als er bewijs is van huur betalingen, is er een bewijs van een mondeling contract.
Hoe ga je bewijzen dat het maar voor drie maand was. Zou eens naar de gemeente gaan om te kijken of ze er hun domicilie niet geplaatst hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#9 , 14 aug 2016 21:49

Zeker domicilies op je adres checken bij de gemeente.

en verder, zie hoger, je staat zwak en hebt het volledig fout aangepakt.
Ik vrees dat je op je blaren zal moeten zitten wat dit betreft.
Bezint eer ge begint.

KJ86

#10 , 14 aug 2016 23:02

Stuur een email met de gebreken naar uw onderhuurder, misschien is ze zo stom om terug te mailen dat haar Roemeense vriend die schade heeft aangericht.
Aangezien zij de huur gestort heeft op uw rekening, is zij verantwoordelijk voor de Roemeen die ze gehuisvest heeft.
Als ze de schade doorschuift naar haar vriend, heb je uw bewijs en kan je overgaan naar verhalen op het meisje.

Franciscus

#11 , 14 aug 2016 23:15

Ook mijn idee.
Politie is niet verantwoordelijk inzake vaststellingen toestand woning. Kunnen niet als getuigen optreden gezien niet bevoegd.
(Politie kan enkel tussenkomen in burgerlijke geschillen met speciale toestemming van procureur des Konings).
Politie kan ook zomaar niet iemand uit zijn 'woning' zetten. Voor zowel uw onderverhuurder als de door haar 'gehuisveste' vriend is het hun woning. Zie ook krakers en de gevolgen ervan.
In principe* kan de politie van een bewoner in zijn woning zelfs niet zomaar de identiteitskaart vragen.
art 15 grondwet.
*Uiteraard zijn hierop wettelijke uitzonderingen - bevel tot aanhouding - huiszoeking - heterdaad en gelijkgestelde gevallen - strafbare feiten in huis ...

Terug naar “Huren”