Bier verkopen

Maartenc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bier verkopen

#1 , 09 aug 2016 14:35

Goeiedag allemaal,

Een vraag waar ik nergens een duidelijk antwoord op kan vinden.

Met onze VZW (re-enactment, we spelen de middeleeuwen na) willen we bij een brouwerij ons eigen bier laten brouwen, door een wijngilde gaan we waarschijnlijk een mede (honingwijn) laten maken.
Dit zou zijn voor de eigen leden op clubavonden, maar we zouden dit graag ook kunnen verkopen om de clubkas wat te kunnen spijzen.

Momenteel zijn we niet BTW-plichtig. Nu is mijn vraag waaraan we moeten voldoen, of we dit mogen, moet er iets in onze statuten veranderen,...

Hopelijk kan ik hier wat duidelijkheid krijgen.

Alvast bedankt!

Maarten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 09 aug 2016 14:44

Van zodra u btw-plichtige activiteiten hebt, moet u een btw-nummer hebben, vzw of iets anders maakt niet uit. U kunt wel voor een vrijstelling voor het indienen van aangiften kiezen als u onder de 25.000 jaaromzet blijft, wat wel moet lukken in uw geval denk ik. Normaal gaan uw statuten heel uitgebreid geïnterpreteerd kunnen worden, dan moet u er ook niets aan wijzigen als dat niet nodig is.

Maartenc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2016 15:27

Een BTW-nummer hebben we. De vrijstelling hebben we ook. Verder moeten we niets hebben van vergunningen of dergelijke om alcohol te mogen verkopen buiten de club?

Reclame

sloeberken

#4 , 09 aug 2016 15:39

Voor alcoholische dranken te verkopen, moet je een drankvergunning hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 aug 2016 16:21

Maar voor alle duidelijkheid: tenzij honingwijn sterker is dan gewone wijn, geen vergunning sterke dranken

sloeberken

#6 , 10 aug 2016 11:30

Maar voor alle duidelijkheid: tenzij honingwijn sterker is dan gewone wijn, geen vergunning sterke dranken
Wel opletten hier even lezen:

http://www.vvsg.be/economie/Documents/2 ... mpleet.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”