Alleen wonen met student (ten laste ouders)

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Alleen wonen met student (ten laste ouders)

#121 , 08 aug 2016 12:47

@Gebruiker21 & Asperger: persoonlijke aanvallen naar elkaar verwijderd.
@Gebruiker21: de wet zegt op dit vlak nergens iets van "mag". De burger heeft geen keuze qua domicilie, wel een verplichting die de wet oplegt.
Alle elementen zijn besproken en de wettelijke regels uitgelegd dus best einde discussie.
Of vraagsteller moet nog een vraag hebben of iets niet begrijpen.
qft.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#122 , 08 aug 2016 13:25

Dit voeg ik nog toe aan de discussie, omdat mij dit héél relevant lijkt. Een mail door mij verzonden naar iemand van de dienst RRN. Zijn reactie onderaan.

Van: X
Verzonden: maandag 8 augustus 2016 11:11
Aan: Etienne Van Verdegem
Onderwerp: domicilie

Beste,

Ik graag uw visie gehad over een discussie die ik met iemand had. Ik vond uw gegeven terug op http://www.politiestudies.be/userfiles/ ... A.PPTX.pdf

Situatieschets:
Een doctoraatsstudent beslist om na zijn gewoon kotleven een appartement te huren tijdens zijn doctoraat. Hij domicilieert zich daar en heeft een vast inkomen. Hij is samen met een vriendin en ze zien elkaar héél graag. Vriendin studeert nog een master (voltijds) en deze studies worden gefinancierd door haar ouders. Verder is er nog contact met haar ouders, maar in de praktijk verblijft ze bij haar vriend.

Mijn standpunt: art. 18 is hier van toepassing: ze is student (dus “tijdelijk afwezig”) en valt niet onder het lid van “niet tijdelijk afwezig” omdat ze nog voor haar studies financieel afhankelijk is van haar ouders.
Standpunt van mijn discussiepartner: art. 18 is niet van toepassing: ze is weliswaar student, maar voldoet niet aan het criterium van art.18 par 1 §4, omdat het “gezin waar ze toe behoren” het gezin is van haar vriend en zichzelf, en ze dus niet daarbuiten verblijft.

Kan u uitsluitsel geven?

Mvg,

X
Dag X,
Uw standpunt is van toepassing .Betrokkene is studente , financieel en relationeel afhankelijk van haar ouders. Slechts wanneer er een duurzame relatie blijkt met haar partner :huwelijk of wettelijke samenwoonst ,kan er gesproken worden van een nieuwe gezinssituatie.
(“Mijn standpunt: art. 18 is hier van toepassing: ze is student (dus “tijdelijk afwezig”) en valt niet onder het lid van “niet tijdelijk afwezig” omdat ze nog voor haar studies financieel afhankelijk is van haar ouders”).
Gegroet,
Etienne Van Verdegem

Reclame

Terug naar “Huren”