opstijgend vocht

Booke
Topic Starter

opstijgend vocht

#1 , 11 jul 2016 14:18

Wij hebben onlangs een oude gerenoveerde woning gekocht. De oude muren zijn 3 jaar geleden door een firma behandeld tegen opstijgend vocht. Toen wij de 1ste maal zijn komen kijken waren er nergens vochtplekken. Bij het tekenen van de compromis ook niet. Voor we de akte zijn gaan tekenen zijn we nog eens gaan kijken en waren er plots wel vochtplekken. Dit is ook gemeld bij de notaris. We kregen de melding dat de documenten van de firma die de behandeling heeft uitgevoerd aanwezig waren en we daar contact moesten mee opnemen gezien er garantie is van 10 jaar. 5 weken later zijn deze komen kijken. In die weken was het alleen maar erger geworden. De firma beweert dat ze de plinten niet mochten verwijderen en langs buiten moesten injecteren. Volgens hen staat dit op papier maar tot hiertoe kunnen ze mij dit niet tonen en op mijn papieren staat er niets. Nu hebben ze wel een plint verwijderd en achter de plinten zit pleister. Volgens hen is dit een fout van de aannemer en moet ik deze in gebreke stellen. Wat is volgens jullie nu de volgende stap : Firma van het injecteren in gebreke stellen of de aannemer of moet ik de notaris contacteren want ik weer echt niet meer wie hier in de fout is gegaan. Of kan ik beter een expert aanstellen. De vorige eigenaars hadden volgens mij weet van het vocht en hebben dit verdoezeld. Bv. : maar 2 panden renovatievlies op de slechtste stukken. Tussen de compromis en akte moet je toch nog steeds als een goede huisvader voor je huis zorgen. Kan iemand advies geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2016 15:43

Notaris kan hier niets aan doen. Het is de uitvoerder die je aangetekend in gebreke dient te stellen.

Normaal in een dergelijke zaak moet de binnen bepleistering tot op een hoogte van 1 meter worden afgekapt en moet de muur uitdrogen. Dat kan tot 6 maanden duren. Dan pas mag er herbepleisterd worden, en dit met een vochtwerende bepleistering. Wel niet tot op de vloer herbepleisteren.
Werd dit zo gedaan door de verkopers? Waarschijnlijk niet gezien plinten niet mochten worden weggenomen.
Pleister achter de plint zuigt natuurlijk vocht op, maar dit zal hooguit een paar centimeters boven deze plint sporen nalaten.
Waar situeren zich juist die vochtsporen?
http://www.dromursec.com/Opstijgend-voc ... ectie.aspx

Booke
Topic Starter

#3 , 11 jul 2016 16:59

De verkopers hebben nooit gezegd dat de plinten niet mochten weggenomen worden. De firma zegt dit volgens mij om ervan af te zijn. Toch heeft hun aannemer wel de gyproc en pleister te laag gezet. Het vocht zit tot ongeveer 1 meter hoogte. In mijn ogen kan de injectering niet werken omdat deze fout is toegepast maar de aannemer heeft ook een fout gemaakt. Best de firma van de vochtbestrijding in gebreke stellen? Alvast bedankt voor het antwoord.

Reclame

wijtwee

#4 , 05 aug 2016 11:24

Zeker dat het opstijgend vocht is? Misschien ergens een lek in verwarmingsbuizen ofzo?

Wij hebben dit ook voorgehad in onze vorige woning

ik weet dat dit geen juridisch advies is, wil enkel een balletje opgooien.
mag verwijderd worden indien nodig.

Terug naar “Aanneming”