Vraagje ivm rusthuis

bvr
Topic Starter

Vraagje ivm rusthuis

#1 , 04 aug 2016 23:35

Hey allemaal!
Ik heb al jaren geen contact meer met mijn moeder, ondanks een poging van mijn kant, weigert zij. Nu hoorde ik dat ze aan het dementeren is en mijn zus nam contact met me op om te vragen wat we gaan doen. Tja, wil ik wel iets doen? Het enige mogelijke is volgens mij een rusthuis, maar dat kan ze niet betalen. En daar komt het.... Haar 4 kinderen zouden het deel dat ze niet kan betalen, moeten betalen. Ikzelf werk niet, maar ben ten laste van mijn echtgenoot (thuisblijfmama zonder uitkering ofzo). Kan mijn man hiervoor opdraaien? Das toch niet fair? Sorry, maar dit wil ik niet. Kan ik mezelf laten onterven dan? Of helpt dat daarvoor niet? Ik was dit toch van plan, maar niet meteen.
Alvast bedankt voor jullie raad
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2016 23:40

Kan mijn man hiervoor opdraaien? Das toch niet fair? Sorry, maar dit wil ik niet. Kan ik mezelf laten onterven dan? Of helpt dat daarvoor niet? Ik was dit toch van plan, maar niet meteen.

Uw man moet in functie van jullie inkomen en gezinssituatie inderdaad bijdragen voor zijn schoonouders. Dat is zo vastgelegd in de wetgeving.
Ik heb jaren betaald voor mijn beide schoonouders, mijn echtgenote had ook geen inkomen en was bovendien enig kind.

Afstand van erfenis enz. heeft hierop geen enkele invloed.
Erfenis verwerpen kan eerst na het overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bvr
Topic Starter

#3 , 05 aug 2016 00:04

Oei, das niet zo'n leuk antwoord.... En evt scheiden voor de wet maar toch bijeen blijven? Mss raar, maar heb geen zin om hem daarvoor te laten opdraaien. Ze haat hem trouwens... Toch bedankt voor je antwoord!

Reclame

asperger

#4 , 05 aug 2016 00:22

Indien u en uw man gezamenlijke kinderen hebben zal hij ook na een echtscheiding nog moeten betalen....
Wat hij moet betalen is wel beperkt tot maximum 1/4 van het bij te leggen tekort omdat er vier kinderen zijn.

En aangezien u niet werkt zou echtscheiding op zich al dom zijn want dan hebt u later geen enkel recht op weduwen- of overlevingspensioen indien uw man voor u zou overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bvr
Topic Starter

#5 , 05 aug 2016 00:36

Ja das waar, en zagen we eigenlijk niet zitten ook. We zijn een samengesteld gezin en mijn man betaalt ook al alimentatie 550€, ik hoop dat ze daar toch een beetje rekening mee houden. Das toch gewoon niet eerlijk he amai...
Bedankt voor je antwoord!

Wouter VH

#6 , 05 aug 2016 01:38

Misschien kan je een soort contract opstellen met je broers/zussen waarbij je afziet van verdere financiële steun aan uw moeder, maar dan afzien van de erfenis? Ik weet niet of dit via de notaris te regelen valt?

sloeberken

#7 , 05 aug 2016 08:51

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vv-ke

#8 , 05 aug 2016 09:54

indertijd hebben mijn ouders niet moeten betalen voor mijn grootmoeder (vaders zijde) omdat zij ons ook niet meer wilde zien. Ik denk dat mijn ouders toen met een maatschappelijk assistent zijn gaan praten.

bvr
Topic Starter

#9 , 05 aug 2016 11:10

Hebben ondertussen ook de advocaat gesproken en hij zegt dat mijn man geen factuur gaat krijgen, maar ik stel er mij toch vragen bij. Ik kan ook bewijzen dat ik al jaren geen contact meer met haar heb. Sowieso ga ik papieren invullen om af te zien van de erfenis. Heel erg bedankt allemaal voor jullie antwoorden en tips! Word allemaal wat duidelijker nu! Een erfenis zal er ook niet zijn, aangezien ze naar 't schijnt op de zwarte lijst staat, dus denk dat mijn broers en zus die regeling niet gaan willen. Zelf indien ze de lotto zou winnen, zou ik er niks van willen hebben. Het gaat me niet om het geld dus. Heb wel begrepen dat als wij zouden moeten betalen, dat dit maar 1/4 zou zijn, ook zo voor de anderen indien ik niet moet betalen. Bedankt voor jullie raad!

wanton

#10 , 05 aug 2016 11:53

Indien de eigen inkomsten en tegoeden van moeder niet volstaan om de rusthuiskosten te betalen, zal steeds het OCMW deze kosten betalen. Daarna gaan zij op onderzoek bij de kinderen naar eventueel onderhoudsplicht. Er zijn 4 kinderen, dus elk kind moet maximaal 1/4 van de opleg betalen , wat bovendien aftrekbaar is van de belastingen. Of en hoeveel elk kind bijbetaalt hangt af van de persoonlijke situatie : inkomsten, gezinssamenstelling. Hiervoor bestaan officiële barema's. Ook kan het OCMW afzien van een bijdrageplicht indien kan aangetoond worden dat de onderlinge relatie tussen ouder en kind al langer slecht of onbestaande is.
Het kan dus best dat van de 4 kinderen er twee niet betalen, één 80 € per maand , de vierde slechts 35.
Wacht het gesprek met OCMW af en vraag vrijstelling wegens 'geen contact.' Erfenis weigeren kan op dit moment niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”