Alleen wonen met student (ten laste ouders)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Alleen wonen met student (ten laste ouders)

#61 , 02 aug 2016 16:04

ik doe niet belachelijk. Al dan niet een relatie hebben, is niet bepalend om een domicilie aan te passen. Opnieuw: check de wetgeving.
Het enige argument is: verplijft iemand ergens PERMANENT. Dat jij, als moderator op aan JURIDISCH forum, in dit specifieke geval meent dat de vriendin van de TS haar domicilie gerust thuis kan laten staan, terwijl ze wel gaat samenwonen met haar vriend (nu en in de toekomst, ver nadat haar studies gedaan zijn), kan er echt niet in bij mij!
opnieuw: sleur er geen andere situaties bij. Dit gaat over een student.
Voor de zoveelste keer "sudent zijn" is geen excuus voor domiciliefraude. Als je ergens permanent gaat wonen, moet je je daar domiciliëren. Ik heb nog geen enkel argument van u gezien dat dit tegenspreekt.
je mag nu nog verschillende keren het woord permanent en full time gebuiken, dat is niet iets waar de wet zich mee bezighoudt.
Inderdaad, de wet voorziet een uitzondering voor een TIJDELIJKE situatie van een student. Het tegenovergestelde van TIJDELIJK is PERMANENT, ook in Ieper... :roll:
Wel over financieel onafhankelijk zijn, afhankelijkheid van de ouders,
Dat is jouw interpretatie. Waar kan ik terugvinden dat iemand zich niet op het adres moet domiciliëren waar hij of zij verblijft, indien de persoon financieel afhankelijk is van de ouders?
... Men heeft wél het woord tijdelijk en het woord hoofdzakelijk gedefinieerd, niet het woord permanent.
Dus u vind dat de vriendin van de TS slechts tijdelijk bij hem woont en toch nog hoofdakelijk thuis? Dan heb jij iets anders gelezen in het verhaal van de TS, dan ik :roll: .
Zie ook het begrip "haardstede":

5. Tijdelijke afwezigheid
• In bepaalde gevallen blijft een persoon op een adres
ingeschreven, maar woont hij/zij er tijdelijk niet meer.
• Voorwaarden: beschikken over een gezin of een
haardstede op dit adres en zich bevinden in één van de
toegelaten gevallen,

3. Haardstede
= Adres waarop een persoon is ingeschreven in het
bevolkingsregister, maar waar deze persoon tijdelijk
afwezig is.
In het geval van een haardstede is het belangrijk dat de
betrokkene kan aantonen dat hij/zij er voldoende
belangen behoudt (vb. eigenaar of huurder van een nietgebruikte
woning).
En waar moet ik hier ergens lezen dat de vriendin van de TS haar domicilie bij haar ouders kan houden, terwijl ze toch naar haar vriend gaat verhuizen? Nummertje 5 "Tijdelijke afwezigheid" is al helemaal niet van toepassing, want het gaat niet om een tijdelijke situatie. Ook in nummertje 3 staat "waar deze persoon tijdelijk afwezig is". Ook dat is niet het geval, want het is de bedoeling dat de vriendin voorgoed (afin, zolang de realtie duurt) gaat samenwonen bij de vriend.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#62 , 02 aug 2016 16:19

Tijdelijke situatie in de wetgeving slaat op het tijdelijke van het student zijn.
Niet op het tijdelijke van een relatie.
Aangezien de vriendin niet gehuwd is met TS en er ook niet wettelijk mee samenwoont is het regime van de kotstudent ten laste van haar ouders
op haar van toepassing (voor zolang ze studeert). Dat regime van" tijdelijke student" heeft voorrang op alle andere elementen, ook op het feitelijke
samenwonen.
Het is niet omdat ze een vriend heeft die gedomicilieerd is in de studentenstad dat het studentenregime niet meer op haar van toepassing zou zijn.
Zo moeilijk is het nu toch niet om dit te begrijpen?

Nogmaals: er is geen domiciliefraude omdat de wet dit uitdrukkelijk toestaat voor studenten, ook al zien ze de ouders waarvan ze ten laste van zijn maar 1 maal per jaar of minder
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21

#63 , 02 aug 2016 16:41

Tijdelijke situatie in de wetgeving slaat op het tijdelijke van het student zijn.
Neen, het slaat op het tijdelijk ergens anders verblijven wegens uw studies.
Aangezien de vriendin niet gehuwd is met TS en er ook niet wettelijk mee samenwoont is het regime van de kotstudent ten laste van haar ouders op haar van toepassing (voor zolang ze studeert).
Héh? Waar haal je dat? Geef mij die wettekst eens, AUB?
Dat regime van" tijdelijke student" heeft voorrang op alle andere elementen, ook op het feitelijke samenwonen.
Je dwaalt. Dat "tijdelijke" slaat niet op het student zijn, zoals ik al zei, maar op de tijdelijke situatie dat je elders woont, dichter bij waar je studeert, net omdat je studeert, en dat je, na je studies, terug naar je domicilie verhuisd. Totaal ander situatie dan die van de vriendin van de TS. Zij gaat niet even tijdelijk bij haar vriend wonen, enkel omdat ze daar studeert.
Het is niet omdat ze een vriend heeft die gedomicilieerd is in de studentenstad dat het studentenregime niet meer op haar van toepassing zou zijn. Zo moeilijk is het nu toch niet om dit te begrijpen?
Hoe moeilijk is het voor jou om te begrijpen dat zij NIET onder het studentenregime valt, omdat zij niet slechts TIJDELIJK bij haar vriend gaat wonen, maar dat zij wegtrekt bij haar ouders om gewoon feitelijk bij haar vriend te gaan wonen, zoals elk jong koppel dat gaat samenwonen. Enkel het feit dat zij nog studeert, verandert niets aan de situatie, hoor!
Nogmaals: er is geen domiciliefraude omdat de wet dit uitdrukkelijk toestaat voor studenten, ook al zien ze de ouders waarvan ze ten laste van zijn maar 1 maal per jaar of minder
Voor een laaste keer: de wet waar jij naar verwijst is NIET van toepassing, want dit stekt DUIDELIJK dat het om een TIJDELIJKE situatie gaat, en dat de student toch nog bij de ouders leeft (schoolvakanties, weekends). Allemaal niet het geval in de situatie van de TS.

Maar bon, wat baten kaars en bril...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

asperger

#64 , 02 aug 2016 17:08

Veel geblaat.

Maar hier is de wetgeving:

16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
meerbepaald: Artikel 18 punt 4 hetwelk artikel 16 betreffende de definitie van hoofdverblijfplaats compleet overruled voor wie studeert (waardoor de "voorwaarden" van de hoofdverblijfplaats tijdelijk niet meer toepasbaar zijn).

Zolang de student niet onder de wetgeving van het huwelijk of wettelijk samenwonen valt kan de domiciliering tijdens de studententijd bij de ouders blijven. Wat de student gaat doen bij het einde van zijn studies is totaal irrelevant op ogenblik dat hij nog onder studentenstatuut valt.
"Feitelijk samenwonen" is trouwens een concept dat nergens in het BW wordt gedefinieerd. Het heeft geen statuut.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#65 , 02 aug 2016 19:42

Of dit een studente is of een dame van 100 jaar maakt geen verschil uit, TS zijn pand is geen studentenkot, indien toegestaan best een contract in onderverhuur opmaken op basis van kamerverhuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#66 , 02 aug 2016 20:34

ik doe niet belachelijk. Al dan niet een relatie hebben, is niet bepalend om een domicilie aan te passen. Opnieuw: check de wetgeving.
Het enige argument is: verplijft iemand ergens PERMANENT.
gelieve dit te staven met wetgeving, inclusief het woord permanent.

Als jij meent dat het criteria "permanent" belangrijk is, dan zou ik je graag eens dat zien aantonen ipv dat je altijd art. 18 van het kb van 1992 tegenspreekt zonder concreet naar wetgeving te verwijzen.

JPV

#67 , 02 aug 2016 20:52

Of dit een studente is of een dame van 100 jaar maakt geen verschil uit, TS zijn pand is geen studentenkot, indien toegestaan best een contract in onderverhuur opmaken op basis van kamerverhuur.
Het type van een woning maakt, op voorwaarde dat de woning bestemd is voor hoofdbewoning, niet echt een verschil bij mijn weten. Tenzij je wetgeving hebt hierover? De discussie over een meergezinswoning (opsplitsen ervan) is dan weer een discussie voor de Vlaamse wooncode. Vlaamse wooncode heeft echter niks te zeggen over domicilie.

Wouter VH
Topic Starter

#68 , 02 aug 2016 21:32

Om misschien het één en ander te verduidelijken voor Gebruiker21:

- Ik zei dat van de verstandhouding tussen mijn vriendin en haar ouders omdat Eylis daar een vraag over had.
- Het is de bedoeling dat ze geregeld thuis zal verblijven én slapen. Dit is dan exact zoals we het nu al twee jaar doen (ter info: we zitten al twee jaar op een tweepersoons studio/kot). In de vakanties zijn we ook minder dan 1 maand thuis geweest. Hierbij is volgens mij, jouw definitie van 'permanent' niet meer geldend?
- Verder is de situatie wél tijdelijk en niet permanent, niemand heeft beweerd dat ik en mijn vriendin op diezelfde plek blijven wonen na haar studie. De plek van huisvesting heeft wel degelijk te maken met haar studie en tevens met mijn doctoraat.

- Er is ook sprake geweest van dat geen huur vragen of laten betalen door mijn vriendin, een soort van onderhoud is. Nu hebben mijn ouders de tijd dat we samen een kot huurde, slechts één derde betaalt en haar ouders de overige twee derde van de huur. Daarom had ik beslist om géén huur of medebetaling te vragen, om dit verschil weg te werken. Zou ik hiervan iets op papier moeten zetten, zodat ze gratis kan verblijven? Zeker indien een onderverhuur nodig is, kan dan voor een huurbedrag van 0 euro?

Hopelijk is het zo iets duidelijker?

Gebruiker21

#69 , 03 aug 2016 09:41

Veel geblaat.

Maar hier is de wetgeving:

16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
meerbepaald: Artikel 18 punt 4 hetwelk artikel 16 betreffende de definitie van hoofdverblijfplaats compleet overruled voor wie studeert (waardoor de "voorwaarden" van de hoofdverblijfplaats tijdelijk niet meer toepasbaar zijn).
Heb je dat artikel eigenlijk wel gelezen? Er staat:
4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;
Ondertussen heeft de TS zijn verhaal wel aangepast: zijn vriendin zal WEL nog regelmatig naar huis gaan. Maar moest dit niet het geval geweest zijn, behoorde de vriendin helemaal niet meer tot het gezin van de ouders, maar tot het gezin van haarzelf en de topic starter, en zou punt 4 dus helemaal niet meer van toepassing zijn.

Gebruiker21

#70 , 03 aug 2016 09:45

Heh? We hebben het hier gewoon over de wetging rond domiciliëring, hé. Deze, dus: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet => Hoofstuk over bepaling hoofdverplijfplaats.
Als jij meent dat het criteria "permanent" belangrijk is, dan zou ik je graag eens dat zien aantonen ipv dat je altijd art. 18 van het kb van 1992 tegenspreekt zonder concreet naar wetgeving te verwijzen.
JPV, ik kom niet met "premanent" af, jij komt altijd af met een artikel waar duidelijk ins taat dat het om een TIJDELIJKE situatie gaat. Hoe moeilijk is het voor jou om te begrijpen dat, om dit te weerleggen, je enkel kan zeggen dat het voor de TS GEEN TIJDELIJKE situatie zou zijn. Wat is het tegengesteld van "Tijdelijk"? Juist ja...

Gebruiker21

#71 , 03 aug 2016 09:52

- Het is de bedoeling dat ze geregeld thuis zal verblijven én slapen. Dit is dan exact zoals we het nu al twee jaar doen (ter info: we zitten al twee jaar op een tweepersoons studio/kot). In de vakanties zijn we ook minder dan 1 maand thuis geweest. Hierbij is volgens mij, jouw definitie van 'permanent' niet meer geldend?
Neen, inderdaad. Als ze nog regelmatig naar huis gaat en daar overnacht, kan je het inderdaad als "op kot gaan" beschouwen. Vanaf het moment dat ze iedere nacht bij jou slaapt, moet ze zich bij jou domiciliëren.
- Verder is de situatie wél tijdelijk en niet permanent, niemand heeft beweerd dat ik en mijn vriendin op diezelfde plek blijven wonen na haar studie. De plek van huisvesting heeft wel degelijk te maken met haar studie en tevens met mijn doctoraat.
Het gaat niet om het "tijdelijke" van het adres. Als ze full time bij jou zou komen wonen en nooit meer naar huis gaat om te overnachten, speelt het geen rol of jullie na jullie studies ergens anders gaan wonen. Ik denk dat niemand die ergens gedomicilieerd is kan zeggen dat dit tot in den eeuwigheid is. Veel mensen die huren, verhuizen ook na enkele jaren naar een eigen woning, etc...
- Er is ook sprake geweest van dat geen huur vragen of laten betalen door mijn vriendin, een soort van onderhoud is. Nu hebben mijn ouders de tijd dat we samen een kot huurde, slechts één derde betaalt en haar ouders de overige twee derde van de huur. Daarom had ik beslist om géén huur of medebetaling te vragen, om dit verschil weg te werken. Zou ik hiervan iets op papier moeten zetten, zodat ze gratis kan verblijven? Zeker indien een onderverhuur nodig is, kan dan voor een huurbedrag van 0 euro?
Kans is héél groot dat je uw appartement niet mag onderverhuren. Staat daarover niets in het contract?

JPV

#72 , 03 aug 2016 10:38

Heh? We hebben het hier gewoon over de wetging rond domiciliëring, hé. Deze, dus: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet => Hoofstuk over bepaling hoofdverplijfplaats.

daar staat nergens het woord permanent (behalve ivm woonkwaliteit, maar dat gaat niet over deze discussie).
JPV, ik kom niet met "premanent" af, jij komt altijd af met een artikel waar duidelijk ins taat dat het om een TIJDELIJKE situatie gaat. Hoe moeilijk is het voor jou om te begrijpen dat, om dit te weerleggen, je enkel kan zeggen dat het voor de TS GEEN TIJDELIJKE situatie zou zijn. Wat is het tegengesteld van "Tijdelijk"? Juist ja...
Art. 16. § 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.
Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.

Conclusie: de hoofdverblijfplaats van de vriendin kon eventueel het "kot" zijn. Idem voor de vriend.

Art. 17. De hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door een tijdelijke afwezigheid.

Ok, nu moeten we checken wat onder een tijdelijke afwezigheid wordt verstaan.

Art. 18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;

Ze (en haar vriend) is dus tijdelijk afwezig als aan 2 voorwaarden voldaan worden:
- ze verblijft op die plaats omwille van studieredenen
- ze behoort tot het gezin van haar ouders

eerste voorwaarde is voldaan voor zowel haar als haar vriend: de reden waarom ze naar Antwerpen ging en nog altijd gaat, zijn studies. Anders kon ze even goed een andere plaats kiezen, wat zowel voor haar als haar vriend niet van toepassing was.
tweede voorwaarde is voldaan voor de vriendin: ze behoort tot het gezin van haar ouders, omdat ze nog financieel ten laste is.
voor de partner is die niet zomaar voldaan: hij behoort niet meer tot het gezin van zijn ouders, tenzij hij sociaal nog afhankelijk is van hen. Daarover kan je hier weinig vinden.
Zie ook: Worden niet beschouwd als tijdelijk afwezig en worden ingeschreven in de registers waar ze hun effectieve verblijfplaats hebben of de gemeente waar de instelling waar ze verblijven gevestigd is :
4° de personen bedoeld in het eerste lid, 4°, die geen gezin noch haardstede meer hebben en die niet meer ten laste zijn van hun familie;

Het woord permanent wordt hier nergens gebruikt. Wel het begrip "tijdelijk afwezig" en "niet ... tijdelijk afwezig".

asperger

#73 , 03 aug 2016 11:35

Vanaf het moment dat ze iedere nacht bij jou slaapt, moet ze zich bij jou domiciliëren.

Mijn buik doet pijn van het lachen.
Ik zie de "zedenpolitie" daar al aankomen met hun zwaailicht om te komen controleren of er wordt gevogeld met of zonder domicilie!
:lol: :lol: :lol:

Dus hieruit zou ik moeten concluderen dat:

- een studente die in het huis van een vriend verblijft zich niet moet domiciliëren als ze geen seksuele betrekkingen hebben (bv. uit geloofsovertuiging wil wachten tot na huwelijk)
- een studente die seksuele betrekkingen heeft zich moet domiciliëren op het adres waar de copulatie plaatsvindt?

Conclusie: Het is toch duidelijk dat artikel 18, meermaals vermeld hier, een ONVOORWAARDELIJKE uitzondering instelt voor studenten:
Waar al die bijkomende verlengstukjes die er hier worden aan toegevoegd in de wetgeving staan is en blijft een groot raadsel!
Laatst gewijzigd door asperger op 03 aug 2016 12:04, 2 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#74 , 03 aug 2016 13:01

U bent in het geheel niet verplicht een huurcontract op te stellen voor uw vriendin.
Als huurder hebt u het recht iemand te laten overnachten in uw woning.
Daar heeft de verhuurder geen zeggenschap over.
Inderdaad kan u dat niemand verplichten, maar dan zou ik als vriendin ook mijn ouders niet laten bijdragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Wouter VH
Topic Starter

#75 , 03 aug 2016 13:52

U bent in het geheel niet verplicht een huurcontract op te stellen voor uw vriendin.
Als huurder hebt u het recht iemand te laten overnachten in uw woning.
Daar heeft de verhuurder geen zeggenschap over.
Inderdaad kan u dat niemand verplichten, maar dan zou ik als vriendin ook mijn ouders niet laten bijdragen.
Het is niet de bedoeling dat haar ouders bijdragen voor de huur, wegens eerder gegeven reden.

Terug naar “Huren”