bezichtiging kandidaat huurders

koen999
Topic Starter

bezichtiging kandidaat huurders

#1 , 31 jul 2016 17:12

ik heb een appartementje in Gent dat ik verhuur en de vertrekkende huurder, die 2,5 maand vooropzeg gaf - met mijn toestemming- doet moeilijk voor het vastleggen van de bezichtigngstijdstippen voor kandidaat huurders.
er zijn nu 1,5 maand verlopen en in die tijd werd slechts één bezichtiging toegelaten. Hij neemt zijn gsm niet op, wacht weken vooraleer mijn emails te beantwoorden. Afspraak was dat ik zijn gsm nr zou doorgeven aan kandidaat huurders maar als hij nooit opneemt heeft dat weinig zin. Ik heb al 40 (!) kandidaten door gestuurd en nog steeds geen resultaat

Ik heb volgende vraag: Hoeveel bezichtigingstijdstippen per week heb ik als verhuurder recht op? En hoelang mogen deze duren?(1uur, 2 uur of zo?)
ik vind hierover weinig info terug.
En kan ik , als het app niet op tijd verhuurd geraakt, de schade (de huur voor de periode dat het niet verhuurd raakt) op hem verhalen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2016 18:21

Gewoonlijk 2 bezichtigingsdagen, waarvan minsten 1 in het weekeinde (zaterdag)
Als huurder niet wil meewerken, naar VR stappen die dan de bezoekdagen en uren bij vonnis zal vastleggen.
Niet vergeten schadevergoeding te vragen, bvb 1 maand huur, die dan van de HWB kan afgehouden worden.

koen999
Topic Starter

#3 , 02 aug 2016 19:57

ok bedankt voor de snelle respons!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2016 23:21

Best kunnen bewijzen dat u hem steeds gebeld hebt en gemaild en de gegevens van de 40 nieuwe huurders.
Stel hem om te beginnen vandaag nog met een AS in gebreke en stel zelf voor gezien hij niet reageert op tel en mails u een dag in de week van 18 tot 21 uur vb de woensdag en van 9 tot 12 de zaterdag bezoek opeist.
Dat hij 24 uur tijd krijgt om via mail te antwoorden gezien de termijn die al verstreken is of dat u anders naar de vrederechter zal gaan om dit in de wet voorziene recht af te dwingen tegen een dwangsom van vb € 50 per geweigerd bezoek vanaf nu + vergoeding wegens het niet kunnen laten bezoeken gedurende de 1,5 maand..
Doe deze brief per AS met antwoord / reponse melding( dan hebt u de handtekening van de ontvanger) en een gewone brief. Verijs in beide brieven naar elkaar een van de twee zal hij wel ontvangen.
Vermoedelijk zal de aangetekende brief niet opgehaald worden die laat u dicht - is bewijs ...gaan vertellen aan vrederechter dat er geen geschrift is geweest zal voor hem heel moeilijk worden.
Mocht het appartement aan twee personen verhuurt zijn dan dient u die best beide afzonderlijk per AS in gebreke te stellen.
Waarom de korte termijn....binnen een maand is hij weg en dan staat u nergens qua schadevergoeding en moet u nog starten met huurders te zoeken.
De waarborgsom kan u zomaar niet daarvoor gebruiken die dient voor de schade ... maar u kan wel extra schade claimen bij vrederechter en indien geen schade aan appartement kan vrederechter de HWB of gedeelte daarvoor laten dienen.

Terug naar “Huren”