Mag de verhuurder opzeggen indien hij hoort dat ik naar een nieuwe woning op zoek ben ?

LBaetens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag de verhuurder opzeggen indien hij hoort dat ik naar een nieuwe woning op zoek ben ?

#1 , 02 aug 2016 12:35

Momenteel huren mijn vriend en ik een woning met een gedeelde tuin. We zijn onlangs beginnen zoeken naar een nieuwe huurwoning met een privétuin en een huis dat wat groter in oppervlakte is.

We hebben nog geen aangetekende brief gestuurd om onze huidige woning op te zeggen omdat we dit nogal riskant vinden. Aangezien we al meer dan 3 jaar in onze huidige woning verblijven, is onze opzegperiode 3 maanden.

Er is een huis waarin wij interesse hebben en daarvan willen de eigenaars de gegevens van onze huidige verhuurder om referentie te nemen.

Mag onze huidige verhuurder het contract opzeggen indien hij zou horen dat wij naar een ander huis op zoek zijn ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 aug 2016 12:44

nee. Hij kan wel eventueel een andere wettelijke reden gebruiken voor opzeg, maar die zijn sterk beperkt.

Blaatpraat

#3 , 02 aug 2016 13:30

Om JPV bij te staan, een verhuurder mag wel opzeggen zonder motief, maar kan dit enkel maar aan het einde van elke driejarige periode.
Dit kost hem wel geld aan jou.

Andere mogelijkheid is dat hij (of familie van hem) plots zelf zou willen komen wonen.
Maar op zich omdat hij weet dat je naar iets anders op zoek bent, is geen geldige reden.

Dan nog dit:
Aangezien we al meer dan 3 jaar in onze huidige woning verblijven, is onze opzegperiode 3 maanden.
Opzeg is altijd 3 maand (tenzij bij niet-registratie van het contract). Dat je er al langer dan 3 jaar woont, doet er niets aan toe.

Reclame

LBaetens
Topic Starter

#4 , 02 aug 2016 13:36

Klopt het dan ook dat, indien de verhuurder het contract zelf opzegt, we 6 maanden opzeg krijgen ipv de 3 maanden als het van onze kant komt ?

sloeberken

#5 , 02 aug 2016 13:40

Verhuurder moet steeds 6 maand opzeg geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#6 , 02 aug 2016 13:44

Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”