Overuren bij bediendencontract met vertrouwensfunctie

Briseis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overuren bij bediendencontract met vertrouwensfunctie

#1 , 22 jul 2016 10:48

Beste,

Ik ben voltijds in dienst met een uurrooster van 8u per weekdag. Ik heb een contract van een bediende met een vertrouwensfunctie, wat ervoor zorgt dat ik overuren mag presteren zonder hiervoor vergoed te worden (dit zit namelijk in mijn loon inbegrepen). Hierdoor kan ik wachtdiensten vervullen zonder boven die 40 uur per week te gaan. Nu vraagt mijn werkgever echter of ik enkele weekends op zaterdag kan werken, buiten de wachtdiensten en buiten mijn gewone uren om (omdat zij op vakantie gaat). Zij veronderstelt dat die extra uren op zaterdag als overuren geteld kunnen worden die dus niet betaald worden, maar ik ben daar niet honderd procent zeker van. Het liefst zou ik natuurlijk die uren terug krijgen (in recup of vergoeding), maar ik weet niet of dat juridisch juist is? Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jul 2016 12:05

Enkel indien uw loon duidelijk hoger is dan het normale loon voor uw functie, kan verondersteld worden dat u extra uren kan presteren die inbegrepen zitten in uw loon. Indien uw loon "gewoon" hoog is, gezien uw functie, kan dit niet.

Overloon kan u niet krijgen, maar uren die gepland worden als extra uren omwille van verlof van de werkgever, daar zal de meeste rechtspraak in oordelen dat deze uren wel degelijk betaald moeten worden.

Briseis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2016 20:51

Bedankt voor uw antwoord. Mag ik een onbeschaamde vraag stellen: wat is een duidelijk hoger loon?

Reclame

Terug naar “Andere”