gevolgen voor belastingen en loon bij wettelijk samenwonen

Vincent80
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gevolgen voor belastingen en loon bij wettelijk samenwonen

#1 , 28 jul 2016 10:32

Misschien even kort onze situatie schetsen : Mijn partner en ik werken beide voltijds met een gemiddeld inkomen, hebben 2 kinderen en we hebben recent samen een woning gekocht. We zijn momenteel nog feitelijk samenwonend.

Omdat we elkaar beter willen beschermen mocht één van ons komen te overlijden overwegen we om wettelijk te gaan samenwonen.

Wat zijn de fiscale gevolgen indien we beslissen om wettelijk te gaan samenwonen ? Volgens sommige bronnen zouden we meer belastingen betalen en een lager netto inkomen overhouden ? Is dit echt zo ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob

#2 , 28 jul 2016 11:17

Het voornaamste is dat ge (na 2 jaar) 1 aangifte krijgt, met de 2 namen op.

Als één van beide partners géén inkomen heeft, is er een groot voordeel. Indien beiden een inkomen hebben is er zo goed als geen verschil.

Vincent80
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2016 11:35

Wanneer ik een simulatie doe in een online bruto > netto calculator kom ik toch gemakkelijk aan een verschil van 25 EUR per persoon per maand minder als ik bij burgerlijke staat gehuwd / wettelijk samenwonend aanduid. Bij 2 kinderen ten laste is dit verschil nog groter wat neerkomt op ongeveer 60 EUR minder per maand voor 2 inkomens met 2 kinderen.

Dit is dan alleen voor het loon, voor belastingen vermoed ik ook dat dit negatiever gaat uitdraaien. Of zie ik iets over het hoofd ?

Reclame

jef007

#4 , 28 jul 2016 14:13

u kan alles simuleren op één of andere bankwebsite

Baileyske

#6 , 02 jan 2017 16:48

Geen verschil?
Wij hebben allebei een gemiddeld inkomen, geen kinderen ten laste.
Ik heb een simulatie gemaakt voor de berekening van de belastingen voor elk apart.
En indien onze belastingen apart zouden aangegeven zijn dan kregen de dubbel zoveel terug.
Maar we staan dus samen op 1 aangifte en krijgen maar de helft terug als dat we de aangifte apart zouden gedaan hebben.

Dus wettelijk samenwonend zijn is niet voordelig in ons geval.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”