Hypothecaire lening voorwaarden

Vogeltje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hypothecaire lening voorwaarden

#1 , 28 jul 2016 11:28

Hallo,

Ik heb een vraag i.v.m. mijn hypothecaire lening.
Bij de onderhandelingen hebben we bij de aanvraag van onze lening bij de bank een document ondertekend dat we korting gingen krijgen op de rentevoet indien wij beiden aan pensioensparen zouden doen bij hun.
Echter bij de algemene voorwaarden en bijzondere voorwaarden bij het kredietaanbod dat we kregen van het hoofdkantoor wordt dit nergens vermeld dat dit verplicht is. Wel de brandverzekering, schuld/saldo verzekering en domiciliëring van beiden lonen op een rekening bij hun voor het "profijttarief" van 2,3% te bekomen i.p.v. het basistarief 2,9%.
In principe hadden we bij de aanvraag een tarief van 2,2% zelfs voorgesteld gekregen mits dat pensioensparen erbij maar toen we het aanbod binnenkregen was er net op het nieuws aangekondigd geweest dat de rentevoet ging stijgen. Dit hebben ze ons ook doorgerekend en bij het aanbod kregen we i.p.v. 2,2% -> 2,3%.
Blijkbaar kon dit niet gewijzigd worden. Aangezien we met een korte deadline zaten en het voorderest gunstige tarieven waren qua verzekeringen zijn we hier dan toch mee akkoord gegaan.
Ik vraag mij nu echter af of we werkelijk verplicht zijn om dat pensioensparen erbij te nemen? Een aanvraag ondertekenen is toch niet hetzelfde als het aanbod krijgen en aanvaarden?
De bank medewerker zegt dat we het wel moeten doen maar ik heb hier ondertussen mijn twijfels bij.
Zo kunnen we evengoed nadat de lening start ons pensioensparen terug stopzetten?

Met vriendelijke groeten,
V.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 28 jul 2016 12:07

Wat staat er exact in het document ivm het pensioensparen dat jullie ondertekend hebben?

Als er in het aanbod met geen woord gerept wordt over dat pensioensparen, dan zou ik in eerste instantie denken dat dit inderdaad geen voorwaarde is voor het tarief in het aanbod.

Ter info: na stevig onderhandelen, hebben wij bij onze lening het "profijttarief" gekregen, maar enkel met loondomiciliëring. Alle verzekeringen (brand, schuldsaldo) hebben we er kunnen laten uithalen, en bij onze vaste verzekeringsmakelaar ondergebracht (betere voorwaarden en premies). Er is dus veel mogelijk voor die banken.

Belangrijkste hier is wat er in het document van het pensioensparen stond. Als jullie hierin bijvoorbeeld akkoord gegaan zijn om voor een bepaald aantal jaren pensioensparen te doen bij de bank, op het moment dat jullie daar een hypothecaire lening zouden aangaan, dan is dit document wel van belang.

Als er in dat document bijvoorbeeld staat "Klanten gaan akkoord dat ze een korting van 0,2% krijgen op het percentage vermeld in het kredietaanbod, indien ze aan pensioensparen doen bij onze bank", dan kan je het percentage in het aanbod aanvaarden, of eisen dat het percentage 2,1% wordt als jullie effectief daar gaan pensioensparen. Alles hangt dus af van de inhoud van dat document.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 jul 2016 12:20

En die voorwaarden die men stelt in de leningsovereenkomst zijn meestal al lang geen verplichting meer.

Immers, als men bij mij in de lening als voorwaarde stelde dat ik een woningverzekering nam, dan was dat aan de algemene voorwaarden van toen. Die algemene voorwaarden zijn ondertussen al enkele keren veranderd, waardoor vanaf de eerste (éénzijdige) verandering van de algemene voorwaarden, ik niet meer verplicht ben om me aan die voorwaarden van de lening te houden.

Ik heb dus geen enkel probleem om me te houden aan voorwaarden die meestal toch maar enkele maanden/jaren standhouden. Toch als de bank op die manier de illusie heeft dat men mij als klant kan blijven binden.

Reclame

Vogeltje
Topic Starter

#4 , 03 aug 2016 14:51

Ik heb ondertussen de kredietaanvraag kunnen bekomen. Echter ook op dit document staat bij profijtvoorwaarden geen pensionsparen. Volgens de bankier werd dit ergens aangevinkt in de computer om -0,10% te krijgen. Hij liet iets zien dat eruit zag als een simulatie en wou dit niet afdrukken.
Wat moet ik hier nu mee? Ikzelf heb als klant nergens een document waarop staat dat dit verpicht is maar de bank beweerd het tegendeel. Ik heb ook gevraagd of we i.p.v. 50€ per persoon niet minder kunnen storten, dit zou kunnen maar we moeten een paar maand eerst de 50€x2 doen omdat ze dit controleren en erna zou het volgens hem zonder gevolgen vb. 25€ pp kunnen.... ik vind dat gefoefel en lijkt mij best niet erg legaal?

Gebruiker21

#5 , 03 aug 2016 15:23

Als dat pensioensparen nergens vermeld is, spreek er dan niet meer over tegen de bank, en sluit uw lening af. Voldoe aan de andere voorwaarden die WEL in de kredietaanvraag staan, en ga er gewoon mee verder. Eens de lening loopt, kan men u niet verplichten aan pensioensparen te doen bij die bank. Desnoods start je het pensioensparen op zodat je de lening kan krijgen, en eens je het geld gekregen hebt, sluit je de pensioenspaarrekeningen terug af. Men kan je niet verplichten deze te houden.

Los daarvan, als je nog niet aan pensioensparen doet, is dit wel iets wat je zeker moet overwegen. Een pensioenspaarfonds brengt over het algemeen behoorlijk wat op, en je krijgt een van het gestorte geld een groot stuk terug van de belastingen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”