hypothecaire lening

bamboela
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

hypothecaire lening

#1 , 27 jul 2016 14:02

De situatie is als volgt: Ik ben momenteel onder contract bij een ministerie en zit in loopbaanonderbreking. Ik werk intussen als zelfstandige in bijberoep. Mijn contract en loopbaanonderbreking lopen tot eind augustus. Nu heb ik een hypothecaire lening afgesloten en als voorwaarden stellen ze loondomiciliëring. Ik heb hen ook gezegd dat ik vanaf einde loopbaanonderbreking terug aan het werk zal gaan bij mijn ministerie. De koopakte gaat door op 16/8. Vanaf eind augustus zou ik echter graag overschakelen naar een statuut van volledig zelfstandige. Voor de betaling van mijn krediet zal dit geen enkel probleem leveren, aangezien ik meer als genoeg verdien. Maar wat als de bank merkt dat mijn loon niet wordt gestort, dat ik ben veranderd van statuut?? Ik maak me hier behoorlijk zorgen over. Aan de bank vertel ik uiteraard pas dat ik mijn beslissing op 31/8 heb genomen, de dag dat ik normaal gezien moet terugkeren, en dit omdat de uren van de twee jobs niet verenigbaar waren en ik meer verdien als zelfstandige. Advies graag!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota

#2 , 27 jul 2016 14:22

Als u zelfstandige wordt, belet toch niets dat u een domiciliëring instelt om maandelijks de huur te storten van uw eigen rekening?
Zo lang de hypotheek netjes op tijd wordt betaald, is er vlgs mij niets aan de hand en hoeft u zich zeker niet tegenover de bank te verantwoorden i.v.m. uw werksitutaite en statuut.

bamboela
Topic Starter

#3 , 27 jul 2016 15:06

Dus ik stel een domiciliëring in van mijn zelfstandige-zichtrekening, naar mijn nieuwe (verplichte) zichtrekening en dat zou voldoende zijn. Het probleem gaat absoluut niet zijn dat ik het krediet niet kan betalen, enkel dat het niet van het ministerie komt en dus geen 'vast loon' is.
Het lijkt me inderdaad logisch dat ik me niet moet verantwoorden voor verdere beroepskeuzes, maar in de hypothecaire akte vermelden ze wel dat ze zich kunnen terugtrekken als er twijfel bestaat over de gronden waarop de lening werd toegekend... Ik krijg buikpijn telkens als ik dit lees. :-(

Reclame

asperger

#4 , 27 jul 2016 15:13

Ik krijg buikpijn telkens als ik dit lees.
Daar bestaan medicijnen voor.
Zolang de lening wordt afbetaald zal er geen haan kraaien (opm: figuurlijk bedoeld).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bamboela
Topic Starter

#5 , 27 jul 2016 15:14

Bedankt!

Franciscus

#6 , 27 jul 2016 21:23

Toch hopelijk geen driemaal. 8_)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”