sociale woning

bryan712
Topic Starter

sociale woning

#1 , 25 jul 2016 19:39

ik sta l 3 of 4 jaar opgeschreven voor een sociale woning,maar het kon tot 6 jaar duren (of langer),nu hebben ze mij gezegd,dat als je een bepaalde periode opgeschreven bent voor een sociale woning,en ze hebben je er nog geen kunnen geven,ze je een bepaald bedrag moeten betlen (OCMW?) als tussenkomst voor je hoge uurkosten,weet er iemnad of dit wettelijk is,of dit verplicht is,en hoelang moet je dan opgeschreven staan,en wat zou het bedrag zijn dat ze moeten bij leggen?ik kn mijn huur amper nog betalen,maar moet nog zo lang wachten.ik maak mij wel kwaad,er zijn hier waar ik woon terug een heleboel gebouwd en als je de mensen daar ziet buiten komen dan zijn dat 9 op de 10 niet belgen.maar verder rijden ze met Mercedes en andere dure wagens?ik zie het niet lang meer zitten,weet echt niet wat te doen,en OCMW wil niet helpen (ik sta op invaliditeit,als,alleenstaande mama met 2 grote kids,waarvan er nu net eentje is afgestudeert,en eentje zeker nog 2 jaar moet verder studeren

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

bryan712
Topic Starter

#3 , 25 jul 2016 20:40

dan ku,ik heb er dus recht op (ik ga wel eens navraag doen,sta nu vanaf maart 3 of 4 jaar opgeschreven,dus als het nog maar 3 jaar is,heb ik er in feite recht op vanaf maart 2017,maar weet irmand hoeveel dat bedrag is?

Reclame

sloeberken

#5 , 25 jul 2016 21:08

Een huurpremie kunt u krijgen terwijl u wacht op een sociale huurwoning.
Voor de huurpremie gelden vier belangrijke voorwaarden:
1.u huurt een conforme woning als hoofdverblijfplaats in het Vlaamse gewest
2.de huurprijs van die woning mag niet hoger zijn dan 580 euro, plus 72,5 euro per persoon ten laste (belangrijk: in Vlabinvestgebied, één van de 13 centrumsteden of het grootstedelijk gebied Antwerpen of het grootstedelijk gebied Gent is de maximumhuurprijs 638 euro, plus 72,5 euro per persoon ten laste).
3.u staat al minstens 4 jaar ingeschreven op de wachtlijst voor een sociale huurwoning bij een sociale huisvestingsmaatschappij die werkzaam is in uw gemeente
4.uw gezamenlijk jaarinkomen (zoals gekend in uw kandidatendossier bij uw DSHM) is niet hoger dan 17.230 euro, met nog 1.540 euro extra per persoon ten laste.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bryan712
Topic Starter

#6 , 25 jul 2016 21:57

heb net mijn papier van inschrijving gevonden,ik sta opgeschreven van 23 januari 2013,dus nu in januari zou het 4 jaar zijn,mijn huur bedraagt 667 euro,maar wel nog 2 personen ten laste,dus kom ik normaal in aanmerking,mijn inkomen is niet hoger,dus ben beniuewd of ze in aalst het mij gaan toekennen in januari

bryan712
Topic Starter

#7 , 25 jul 2016 22:03

en wie moet die premie uitbetalen?dan kan ik mij al eens informeren,is dit het OCMW?of de huurmaatschappij?

sloeberken

#8 , 25 jul 2016 22:16

Is wonen vlaanderen die de premie toekent en uitbetaald, dus niks met Aalst te zien.

bryan712
Topic Starter

#9 , 25 jul 2016 22:42

dan zal ik mij daar eens informeren,bedankt voor jullie reacties

KJ86

#10 , 25 jul 2016 22:48

Je kan misschien best ook al eens uitkijken naar een goedkopere woning.
Als uw afgestudeerd kind begint te werken, kom je al niet meer in aanmerking.

bryan712
Topic Starter

#11 , 26 jul 2016 11:01

vind je hier een goedkopere woning dan 650 euro??nergens,zelfs geen appartement,allemaal zoveel of nog meer,ik ben hier vorig jaar komen wonen aan 650,nu 17 euro bij met de index,ik weet niet wat ik ga doen als ze het huis uit zijn,dochter dat zal mss nog iets meer dan een jaar zijn,zoon moet nog 2 jaar studeren en heeft nog geen vriendin,dus denk nu niet dat hij de eerste 3 jaar zal buiten zijn,en hopelijk heb ik tegen dan sociale woning,en anders moet ik bij mijn ouders intrekken,maar ben bang dat zij dan minder pensioen zouden hebben,alhoewel zij aan een minimum pensioen zitten?

sloeberken

#12 , 26 jul 2016 12:52

Hangt af welk soort pensioen ze geniet. IS het een IGO pensioen dat gaat dat sterk verminderen.

bryan712
Topic Starter

#13 , 26 jul 2016 16:54

ik heb gebeld en gezegd dat mijn ouders een minimum pensioen hebben en dan kunnen ze daar niet aan komen,dat is het possitieve,het negatieve is,de huurmaatschappij waar ik al 3,5 jaar aangesloten ben voor sociale woning,die telt niet mee voor dei premie,is een woonwinkel,de andere waar ik ingeschreven ben wel,maar daar ben ik nog maar 1,6 j ingeschreven,dus dat is nog 3,5 jaar wachten

KJ86

#14 , 26 jul 2016 18:57

Als uw dochter gaat werken, kan ze bijdragen in de gezinslasten en geeft u toch wat meer ademruimte.

Terug naar “Huren”