Mijn vriend studeert nu twee jaar aan de universiteit. Hij is kind van gescheiden ouders, woont bij zijn moeder en vader werd door de rechter verzocht om maandelijks 175 euro alimenatie te betalen.
Drie jaar geleden is mijn vriend gestopt met school en heeft hij zijn diploma behaald via de middenjury/examencommissie. Hij heeft toen een tijd geen kinderbijslag gekregen en zijn vader is toen ook gestopt met alimentatie te betalen.
Wanneer mijn vriend dan officieel ingeschreven was als universiteitsstudent, kreeg zijn moeder terug kinderbijslag uitbetaald, maar zijn vader heeft nooit geen alimentatie meer betaald.
Wij vroegen hem steeds om dit te doen, aangezien hogere studies bepaald niet goedkoop zijn.
Na enkele maanden zei hij dat hij het geld wel wilde geven aan mijn vriend, maar niet aan diens moeder.
We hebben toen een papieren overeenkomst getekend (zelf gemaakt op de computer) dat hij voortaan het geld zou storten op de rekening van mijn vriend - dit is echter ook nooit gebeurd.
Tenslotte hebben wij hem december vorig jaar gevraagd om toch één keer alimentatie te betalen (aangezien mijn vriend voor zijn studiebeurs elk jaar een bewijsje van ontvangen alimentatie moet bijvoegen en hij zijn vader niet in problemen wilde brengen).
Hij heeft dat toen net op tijd gedaan.
Daarna wilde hij weer geen enkele keer betalen. Ik moet ook vermelden dat deze vader een vriendin heeft, die het niet bepaald fijn vindt dat er geld zou stromen naar een kind dat niet van haar is.
Wij hebben twee maanden geleden de dienst DAVO gecontacteerd die het dossier hebben bekeken en hebben beslist dat mijn vriend absoluut recht heeft op de alimentatie, en zij hebben op hun beurt zijn vader verwittigd.
Vanaf toen begon er een hallucinante trip. Mijn vriend werd duizenden keren door zijn vader en vooral door diens vriendin opgebeld, te pas en te onpas. Ze scholden hem uit, bedreigden zijn leven en verzonnen verhalen dat zijn vader een hartaanval zou hebben gehad, maar weigerden telkens te zeggen in welk ziekenhuis hij zou zijn opgenomen. (Er bleek uiteraard dat dit alles gelogen was)
Vandaag kreeg mijn vriend een aangetekend schrijven, opgesteld door een adjunct-griffier, waarin hij verzocht werd naar een hoorzitting te komen volgende week om de volgende redenen:
- mijn vriend werkt niet
- mijn vriend studeert niet
- mijn vriend staat niet ingeschreven als werkzoekende
- zijn vader zou steeds correct betaald hebben, cash aan mijn vriend
en meer van zulke leugens.
Mijn vriend kan uiteraard bewijzen dat hij WEL degelijk studeert en zijn vader kan niet bewijzen dat hij steeds betaald heeft (want dat heeft hij nooit gedaan), maar toch maak ik me ongerust.
Is het normaal dat dit zomaar kan?
De advocaat die door de vader van mijn vriend is aangesteld kan toch makkelijk controleren of mijn vriend officieel ingeschreven staat als student of niet?
Wat kunnen wij trouwens verwachten van zo'n hoorzitting? Hoe zit dit in mekaar?
Bovendien moet mijn vriend volgende week dan ook nog een dag colleges missen, omdat hij naar een hoorzitting moet waar hij ervan wordt beschuldigd niet eens student te zijn.
Sorry voor de lange uitleg

Alvast bedankt!