Besten,
De ontwikkelingen in Turkije hebben hier ook hun impact. Liever niet natuurlijk, maar de feiten zijn nu wat ze zijn.
Erdogan heeft Gülen en zijn aanhangers beschuldigd van achter de coup te zitten. Sinds het corruptieschandaal van december 2013 heeft hij deze beweging uitgeroepen tot staatsvijand en laat hij het niet na om haatspeeches te houden aan hun adres (bloedzuigers, vampieren, ketters, ...)
Zonder subjectief te willen zijn: ik heb sympathie voor deze beweging, maar door de haatspeeches worden mensen en hun zaken aangevallen zowel daar als hier in België. Ik weet dat Gülen-gelieerde instellingen die gevandaliseerd zijn, een klacht hebben ingediend. Maar mijn vraag is over mijzelf: op social media zijn er voortrekkers van deze haatbeweging en worden er lijsten opgemaakt van ondernemingen van Gülen-sypmathisanten. Is het niet voor te vandaliseren dan is het om ze te boycotten. Ik weet dat mijn winkel ook op zo een lijst staat. Vroeg of laat zal deze via via bij mij terecht komen.
Is het bijhouden van zo een lijst niet strafbaar? Zo ja volgens welke wet?
Als ik uit vrees mijn winkel niet open doe, wie gaat het verlies compenseren? (vandaag getuige geweest van een winkel die aangevallen werd in dezelfde winkelstraat)
Ook zijn er vele reacties op social media van (zelfs van kennissen): laten we hun huizen binnenvallen, hun vrouwen verkrachten, hun instellingen/zaken in brand steken... Indviduen hier en daar dienen wel een klacht in, maar het is dweilen met de kraan open.
Het lijkt waanzin en dat is het ook, maar het doet pijn in de eerste plaats. Dit is wat ik schreef hierover:
Zo ontstaan oorlogen dus...
Je groeit samen op, speelt samen op straat
Haalt samen kwajongensstreken uit
Bent aanwezig op elkaars huwelijk
Feliceert mekaar bij het krijgen van kinderen
Helpt mekaar bij verhuis, verbouwing...
En dan zegt iemand duizenden km verderop
dat je elkaar moet haten, gewoon omdat de
één niet denkt zoals het hoort...
En die haatboodschap van iemand die nooit
aanwezig is geweest in ons leven,
weegt zwaarder door dan alle gedeelde