nalatige verhuurder

DoubleU
Topic Starter

nalatige verhuurder

#1 , 03 nov 2008 15:42

Hallo

Ik huur sinds mei een apartement. Er zijn enkele gebreken, de verhuurder zegt dit steeds dat hij dit in orde zal brengen maar doet niets.

- één gebrek (kapot raam) is al aangekaart bij de ingebruikname en staat ook vermeld in de plaatsbeschrijving
- andere gebreken (vocht + waterlek) zijn er pas bijgekomen

1) Wat kan ik doen opdat de verhuurder AAN DIT ALLES iets begint te doen?

2) In hoeverre kan de eigenaar de kosten van de recente gebreken op mij verhalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jurgske2002

#2 , 03 nov 2008 16:31

Beste,

Met toepassing van artikels 1720, 1754 en 1755 van het B.W. is een verhuurder verplicht tot alle herstellingen, anders dan huurherstellingen. Zelfs wanneer het contract een tegenovergestelde clausule bevat.

Het beste wat je kan doen, is een aangetekende brief schrijven naar de verhuurder met vermelding van de klachten. Geef de verhuurder een termijn op om de herstellingen uit te voeren, zoniet stap je naar de vrederechter.

Mocht het daartoe komen, kan de vrederechter je ontslaan van je huurverplichtingen (inclusief betalen van huur) totdat de herstellingen zijn uitgevoerd. Ook een schadevergoeding is mogelijk.

Vermeld gerust dat vochtplekken schimmels veroorzaken welke niet goed zijn voor de inwonenden. Mocht je recent zieken gehad hebben, dan zijn die daar mogelijk aan te linken.

Lees ook alles eens op http://www.jurisite.be/content/HurenEnV ... rhuren.htm

Jurgen

DoubleU
Topic Starter

#3 , 04 nov 2008 07:40

Merci Jurgske voor je antwoord! Ik ga eens een brief schrijven denk ik.

Wat bedoel je met alle herstellingen, anders dan huurherstellingen?

Hoe bepaal je wat een huurherstelling is en wat niet??

grtz

Reclame

Casalangdre

#4 , 04 nov 2008 09:13

Het is de bedoeling dat de wetgever een expliciete lijst samensteld van alle herstellingen die de huurder moet doen. Dit is vastgelegd in de herziening van de huurwet in 2007. Deze lijst (die moet vastgelegd worden bij KB) is er echter nog altijd niet. Voorlopig wordt er dus gewerkt met lijsten die in feite vastgesteld worden in functie van de dagelijkse praktijk en de rechtspraak (waarschijnlijk zal de definitieve lijst hier dan ook niet sterk vanaf wijken). Zowel huurders- als verhuurdersorganisaties beschikken over zo een lijsten.

In het algemeen kan men stellen dat infrastructuur en slijtage voor rekening zijn van de verhuurder (tenzij deze kan bewijzen dat de huurder door vb. grote nalatigheid verantwoordelijk is). De huurder is verantwoordelijk voor alle kleine herstellingen en onderhoud (maw moet het verhuurder goed als een goede huisvader beheren).

In uw concreet geval zou ik zeggen dat het raam zeker voor rekening van de verhuurder is, vermits dit een gebrek is dat er reeds was voor uw intrede. In verband met het vochtprobleem is het dus uitkijken wat de oorzaak is. Zo zal een probleem met leidingen over het algemeen voor rekening van de verhuurder zijn, tenzij dit te wijten is aan slecht onderhoud van de huurder of als de huurder nagelaten heeft de verhuurder in te lichten. Van de andere kant zal een lekkende kraan bijvoorbeeld voor rekening van de huurder zijn.

Ik zou inderdaad ook wel een brief naar de verhuuder schrijven met een opsomming van de gebreken. Van de andere kant zou ik toch niet helemaal de raad van Jurgen volgen. Het is namelijk zo de verhuurder enkel verplicht is om dringende herstellingen uit te voeren die de huurder het volledige genot van het gehuurde goed ontzeggen. Ten tweede moet je zeker zijn dat de herstellingen voor rekening van de huurder zijn. Vermits aan beide zaken - uitgaande van uw informatie - kan getwijfeld worden zou ik zeer voorzichtig zijn met al onmiddellijk een termijn of het gebruik van een vrederechter in uw schrijven te vermelden. Ik zou enkel de gebreken vermelden en zien wat de reactie van de eigenaar is.

Jurgske2002

#5 , 06 nov 2008 20:27

Vochtproblemen zijn dringende herstellingen. Die kunnen namelijk gezondheidsproblemen veroorzaken.

Het is uiteraard logisch dat je niets moet gaan eisen als je weet dat je zelf de schade hebt aangericht. Dan sta je zelf voor herstel in.
In verband met het vochtprobleem is het dus uitkijken wat de oorzaak is. Zo zal een probleem met leidingen over het algemeen voor rekening van de verhuurder zijn, tenzij dit te wijten is aan slecht onderhoud van de huurder of als de huurder nagelaten heeft de verhuurder in te lichten. Van de andere kant zal een lekkende kraan bijvoorbeeld voor rekening van de huurder zijn.
Staat idd allemaal bij de link die ik had gegeven.

Terug naar “Huren”