regels biedingen/onderhandelingen

Elco
Topic Starter

regels biedingen/onderhandelingen

#1 , 14 jul 2016 12:47

Ik verkoop een huis als particulier. Er zijn drie kandidaat kopers die elk al een (te laag) bod hebben gedaan.
Tot nu toe zijn we nog op niets ingegaan.

Kan iemand mij vertellen hoe het juist zit met die al dan niet regels van;

- 'mensen niet tegen elkaar laten opbieden'
- 'je mag maar met één partij onderhandelen'

Mag je vragen dat ze allemaal een bod doen tegen een bepaalde dag?
En dat je dan zult onderhandelen met het hoogste verkregen bod?

En mag je de hoogte van het bod van iemand anders verklappen aan een andere partij als zij daar zelf om vragen?

Of wat zijn de opties nog?

Ik vind hier geen duidelijkheid over.

Dank alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 14 jul 2016 13:11

Voor zover ik weet, zijn er helemaal geen regels: zolang je geen overeenkomst hebt (afspraak, bod aanvaard, ...) mag je als koper volledig vrij kiezen met wie je wel of niet een overeenkomst aangaat, voor welke prijs. Zelfs als er iemand de vraagprijs (of meer) biedt, ben je niet verplicht dit te aanvaarden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2016 13:20

U kiest vrij hoe en met wie u onderhandelt. Wees er u echter van bewust dat indien u een concreet aanbod zou doen tijdens de onderhandelingen, dat dit bindend is. Als u bijvoorbeeld tegen 2 of meer partijen zegt dat hun bod te laag is, maar dat u een bod van X euro zou aanvaarden, dan heeft u een probleem als beide partijen hun bod naar X euro zouden verhogen. Hoe u dus iets formuleert kan van kapitaal belang zijn.

Reclame

Elco
Topic Starter

#4 , 14 jul 2016 13:42

Ok bedankt.

Dus in principe mag je ook gewoon partijen tegen elkaar laten bieden en zelfs telkens het bedrag van het voorgaande hoogste bod meedelen?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2016 14:55

Ik zou niet inzien waarom je tegen partij A niet zou mogen zeggen: "Kijk, B heeft me €300.000 geboden, maar dit bod is niet goed genoeg voor mij. Als u me laat weten wat uw bod is, kan ik bekijken of ik hier akkoord mee kan gaan, of niet."

Als u daarentegen zegt: "Kijk, B heeft me €300.000 geboden, maar dit bod is niet goed genoeg voor mij. Ik verwacht er op zijn minst €350.000 voor", en partij A zegt "OK, ik wens dit er voor te geven." dan is er in principe een overeenkomst over goed en prijs, en is de verkoop gesloten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”