Opgelicht

WP002
Topic Starter

Opgelicht

#1 , 13 jul 2016 15:44

Je denkt bij jezelf dat dit je nooit gaat overkomen, maar mijn vrouw heeft het dus vlaggen... ze kocht een paar schoenen bij een legitiem uitziende website uit Nederland, maar er rammelt vanalles met de bestelling:
1/ De bestelling duurde veel te lang, en toen ze informeerde werd er in het Engels geantwoord vanop een gmail-adresje.
2/ De schoenen zijn verstuurd uit Zwitserland, met opschriften op de verpakking in het Chinees.
3/ De geleverde schoenen zijn van een compleet ander merk dan wat besteld was.
4/ Nergens op de site zijn er contactgegevens van de firma te vinden.
5/ Het afgehaalde bedrag scheelt enkele centen met het te betalen bedrag.
6/ En, ik ken niets van schoenen, maar ik heb een vermoeden dat het namaak zal zijn.

Uiteraard zoekt ze een klacht neer te leggen bij de kredietkaartmaatschappij. Mijn concrete vraag: is het verstandig om eerst langs het lokale politiekantoor te passeren om klacht neer te leggen wegens oplichting? Ik weet uit ervaring dat ze in het lokale politiebureau hier liever niet dan wel werken. Zou het bijvoorbeeld al verstandig zijn om op voorhand een verklaring uit te typen, die ze dan gewoon maar in PV-vorm moeten gieten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jul 2016 23:11

Alvast een gedeeltelijk antwoord.
Vraag is voor welke strafbare inbreuken u naar de politie zou gaan.
U kan inderdaad best op voorhand iets uitschrijven en indien mogelijk dat ook via een mail naar politie sturen ( mailadres van verbalisant - zeker in grote(re) zones. Dan kan via knip en plak uw verklaring ineens in PV verhoor worden gestoken.

Ook economische zaken in kennis stellen.

punt 2 niet in taal koper.
punt 4 zou strafbaar kunnen zijn.

De rest is in beginsel bij mijn weten het niet naleven van een contractuele overeenkomst.
Of het oplichting is kan ik zo niet zeggen maar wat het juist is doet er nu niet toe dat zal een rechter wel uitmaken.
Strafbaarstelling art.496 S.W.

Hij die met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort door het aanwenden van listige kunstgrepen zich zaken doet afgeven, maakt zich schuldig aan oplichting
Oplichting en diefstal zijn duidelijk te onderscheiden verschillende misdrijven:
bij oplichting laat de dader zich zaken overhandigen 'het geld' mits gebruik van listige kunstgrepen, bedrieglijke handelingen; bij diefstal neemt de dader zaken zelf bedrieglijk weg, al of niet met geweld en/of bedreigingen.

Maxime03

#3 , 14 jul 2016 06:54

Oplichting is spijtig genoeg een fenomeen die met de jaren meer en meer zal toenemen. Ik kan u enkel de raad geven om de site te controleren alvorens iets aan te kopen op het internet. Indien u de site even op google smijt, zal u wel een site vinden waar deze al dan niet ter sprake komt voor oplichting of ervaringen van andere online kopers.
Alvorens een duidelijk antwoord te kunnen geven nog enkele vragen:
- Hoe hebt u betaald? Met een kredietkaart - Ideal - PayPal
- Welke is het rekeningnummer, meer bepaald de landcode?

U kan alvast ook contact op nemen met de ECC, Europees Centrum voor de Consument. U kan aldaar ook een klacht indienen. Zij zullen uw klacht behandelen, meer bepaald contact opnemen met de afzender en proberen tot een schikking te komen. Dit is natuurlijk geen garantie op succes, maar u kan het proberen.

Reclame

sloeberken

#4 , 14 jul 2016 06:58

Denk dat al u energie die je eraan verspilt, verloren energie zal zijn. Waarschijnlijk zit u geld ergens duizenden km hiervandaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Topic Starter

#5 , 14 jul 2016 08:31

Ik kan u enkel de raad geven om de site te controleren alvorens iets aan te kopen op het internet.
Ik doe dit altijd, maar mijn echtgenote heeft spijtig genoeg niet dezelfde tegenwoordigheid van geest, en ik heb niet de gewoonte haar handje vast te houden telkens ze een aankoop op Internet wil doen. Schade en schande, nietwaar?
Alvorens een duidelijk antwoord te kunnen geven nog enkele vragen:
- Hoe hebt u betaald? Met een kredietkaart - Ideal - PayPal
Mastercard
- Welke is het rekeningnummer, meer bepaald de landcode?
China. Wat we pas gisteren op onze uitgavestaat gemerkt hebben,
U kan alvast ook contact op nemen met de ECC, Europees Centrum voor de Consument. U kan aldaar ook een klacht indienen. Zij zullen uw klacht behandelen, meer bepaald contact opnemen met de afzender en proberen tot een schikking te komen. Dit is natuurlijk geen garantie op succes, maar u kan het proberen.
Heb ik ook al gedacht, maar ECC is niet bevoegd in Zwitserland (van waar de schoenen verstuurd zijn) of in China. De "Nederlandse" website is m.i. louter een façade.

Intussen hebben de 'verkopers' gevraagd om foto's te maken van de 'verkeerd geleverde' schoenen. Wat betekent dat we ze nog 'aan het lijntje' hebben. Ik speel met de gedachte om contact op te nemen met de klantendiensten van de merken A en B, de schoenen die het hadden moeten zijn en de foutief toegestuurde, waarin ik de situatie uitleg, en ze misschien de 'verkopers' op heterdaad kunnen betrappen. Is dit een goed idee of loop ik daardoor risico?

Ik zou ook de 'verkopers' kunnen vragen of ze me een document kunnen toesturen waaruit blijkt dat ze de officiële verdelers van A zijn, maar dan vrees ik dat er bij hen een alarmbel gaat afgaan.
Denk dat al u energie die je eraan verspilt, verloren energie zal zijn. Waarschijnlijk zit u geld ergens duizenden km hiervandaan.
(Mijn vrouw haar geld...)

sloeberken

#6 , 14 jul 2016 08:51

Misschien zijn ze ergens door de douanen in beslag genomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Topic Starter

#7 , 14 jul 2016 09:16

Misschien zijn ze ergens door de douanen in beslag genomen.
Nee, ze zijn hier gearriveerd (zie puntje 3)

Maxime03

#8 , 14 jul 2016 09:48

U kunt natuurlijk aangifte doen bij de politie, al vrees ik dat dit verloren moeite zal zijn. Oplichting met internet is nu eenmaal een veel voorkomend fenomeen en de parketten kunnen het aantal niet meer bijhouden. Het is zelfs zo dat er weinig tot niets gebeurt met klachten waarbij het nadeel minder is dan 12.500 euro, tenzij de dader natuurlijk gekend is of dat er een veelvoud is van klachten.

WP002
Topic Starter

#9 , 14 jul 2016 10:46

Dat het niet veel zal uithalen realiseer ik me ook wel, maar ik vermoed dat de creditcardmaatschappij dit als een noodzakelijke stap gaat zien om de transactie te betwisten.

Gebruiker21

#10 , 14 jul 2016 10:54

Dat het niet veel zal uithalen realiseer ik me ook wel, maar ik vermoed dat de creditcardmaatschappij dit als een noodzakelijke stap gaat zien om de transactie te betwisten.
Niet noodzakelijk. Mijn vader heeft ooit een digitale camera gekocht via eBay ('t is te zeggen: camera gevonden op eBay, en verkoper stelde voor de transactie buiten eBay om te doen) en betaalt via creditcard. Verkoper bleek ook een oplichter te zijn (wat je kan vermoeden als hij voorstelt om de transactie buiten eBay om te doen, maar bon). Vader heeft contact opgenomen met eBay, en bleek dat de verkoper meerdere slachtoffers gemaakt had. eBay verwees door naar de credit card company, en deze laatste hebben het bedrag terugbetaald. Mijn vader heeft wel alle gegevens doorgegeven, zodat de credit card firma zelf er achteraan kon gaan, maar heeft zelf verder nooit naar de politie gestapt of iets dergelijks...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis

#11 , 14 jul 2016 11:01

Neem eerst telefonisch contact op met Worldline, zo weet u of dit geval in aanmerking kan komen om de transactie te betwisten.

Gebruiker21

#12 , 14 jul 2016 11:57

Heb je de website al eens gegoogled? Zijn er andere opgelichte / ontevreden klanten te vinden van die site?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Topic Starter

#13 , 14 jul 2016 12:19

Heb je de website al eens gegoogled? Zijn er andere opgelichte / ontevreden klanten te vinden van die site?
Er is over de site niets te vinden, maar wel tal van sites die onder een andere naam maar op krek dezelfde manier opereren.

Wie wil, kan ik via een privébericht de link van de site wel eens bezorgen, zodat je zelf kan vaststellen dat het een weliswaar goed gemaakte, maar toch verdachte site is. Met een paar internettooltjes kan je opzoeken dat de site niet in Nederland, maar waarschijnlijk in Turkije en/of in China staat.

artemis

#14 , 14 jul 2016 12:58

Maar ze hebben u wel een paar schoenen opgestuurd :)
Wat zegt hun terugstuurbeleid ?

Er zijn overigens ook reguliere en betrouwbare Chinese webshops

WP002
Topic Starter

#15 , 14 jul 2016 13:45

Maar ze hebben u wel een paar schoenen opgestuurd :)
Wat zegt hun terugstuurbeleid ?

Er zijn overigens ook reguliere en betrouwbare Chinese webshops
Daar staat niets van over op de site. Evenwel vragen ze om foto's te maken van het verkeerd gestuurde artikel. Ik vermoed echter niet dat mijn vrouw ooit het juiste artikel gaat zien - ik ga eerst eens proberen te informeren bij de fabrikant of de winkel in kwestie bonafide is, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.

Er zijn inderdaad reguliere en betrouwbare Chinese webshops, maar die proberen niet krampachtig te verbergen dat ze niét in Nederland gevestigd zijn, en die communiceren allicht niet via een gmail-adresje.

Terug naar “Consumenten Koop”