een dokter die rechtstreeks communiceert met de werkgever over de ziekte van een patient en dus een dergelijk attest rechtstreeks van de arts krijgt, begaat een grote beroepsfout.
JPV, ik heb helemaal niets gezegd over het feit dat een dokter zo'n attest rechtstreeks aan de werkgever zou bezorgen. Geen idee waar u dit gelezen heeft... Maar u maakt een goed punt: het is nog altijd de werknemer die een attest aan zijn werkgever bezorgt. Dus het feit dat de arts dit vermeldt op een document dat hij aan de werknemer zelf overhandigt (maar wel bedstemt is voor de werkgever), maakt dat de TS helemáál geen kans maakt voor de rechtbank...
"Als een arts in een ziekenhuis een bepaald formulier gebruikt (voor bijvoorbeeld de werkgever)"
Dit leek me duidelijk een verwijzing naar communicatie tussen arts en werkgever. Anders is het een document "voor bijvoorbeeld de werknemer".
Dat er geen probleem kan zijn met een document die een werknemer vrijwillig afgeeft aan een werkgever leek me zo evident dat ik het eerst zelfs niet vermeldde. Vreemd dat dit als een "goed punt" beschouwd moet worden. Als ik morgen mijn (niet-bestaand) dagboek opstuur naar m'n werkgever, zal ik hem ook niet schending van de privacy kunnen aanwijten.
Zeg dan eens in welk artikel het staat dat een arts moet invullen dat het om een geplande operatie gaat, ook veel succes met het vinden van de wettekst
Als een arts in een ziekenhuis een bepaald formulier gebruikt (voor bijvoorbeeld de werkgever) waarop hij moet aanduiden of de operatie al dan niet gepland is, is hij in overtreding als hij dit vak NIET aankruist, terwijl het WEL een geplande operatie is. Punt, andere lijn. Sinds wanneer mag een arts liegen op de documenten die hij moet invullen?
Wil je daar wetgeving rond? "Valsheid in geschrifte" is één term die me te binnen schiet...
nog even hierover: als de werknemer aangeeft dat de werkgever een attest vraagt, bvb of die persoon al dan niet zwanger is, dan mag de arts wel degelijk een attest schrijven waarop hij liegt. Ik zie dus ook geen enkel probleem als de werkgever een bepaald specifiek document eist (wat al gebeurt) en waar de werkgever méér zou eisen dan wettelijk verplicht, dat de arts op dat document dus zou liegen. Op voorwaarde dat hij de gezondheid van de werknemer niet in gevaar brengt of andere wettelijke verplichtingen naast zich neer legt.
Er kan geen sprake zijn van valsheid in geschrifte, gezien het bedriegelijk inzicht er niet is.