huuropzeg

Sonjamylemans
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huuropzeg

#1 , 13 jul 2016 11:48

beste,

ik heb even een vraagje inzake de huuropzeg.
ik heb een contract 9 jaar zo met de formule: 1ste jaar vertrekken schadevergoeding 3x huur, 2de jaar vertrekken schadevergoeding 2x huur, 3de jaar schadevergoeding 1x huur.
ons contract is gestart op 1 maart 2014 (ondertekend in december 2013) en we zouden einde van de drie jaar willen vertrekken, nl 29 februari 2017 (1 maart 2017 begint de 3 jaar terug te lopen)
omdat ons besluit vast staat, zouden we nu al de eigenaar de opzeg willen geven. om hem de kans te geven om tegen dan een andere huurder te hebben.
mag ik nu 15 juli opzeggen en einde dus 28 februari (ruim op tijd)?
er staat ook in contract dat de opzeg ingaat op de 15de van de maand na de betekening ... ?
alvast bedankt voor uw informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 13 jul 2016 11:55

Ja, je mag dit doen, maar zorg dan wel dat het zeer duidelijk vermeld staat.
Vermeld dus heel duidelijk dat de opzeg pas op 1 december begint te lopen.

Vergeet ook niet dat de kans erin zit dat je dus 1 maand schadevergoeding zult moeten betalen.

Sonjamylemans
Topic Starter

#3 , 13 jul 2016 12:09

bedankt voor uw snelle antwoord.
Ik begrijp niet goed dat ik dan 1 maand schadevergoeding moet betalen.
het derde jaar eindigt toch op 28 februari, niet ? vermits startdatum 1 maart 2014 was.
vanaf wanneer moet dan mijn opzeg ingaan en wanneer moet ik dan het pand verlaten hebben om deze schadevergoeding te vermijden ?

Reclame

Blaatpraat

#4 , 13 jul 2016 12:26

Dat is nu 1 van de grootste discussies die er zijn qua rechtspraak op vlak van huur.

De ene verhuurder zal dit interpreteren dat je tijdens je derde jaar (aangezien het vierde jaar nog niet ingegaan is, op 1 maar 2017) het pand verlaat, en je dus 1 maand moet bijbetalen.

Bij de rechtbank zien we juist hetzelfde: de ene rechter oordeelt dat dit tijdens het derde jaar is, de andere rechter oordeelt dat de 3 jaar volledig om zijn, en er dus geen maand betaald moet worden.

Het is dus niet te voorspellen in dit geval...

Wil je zeker zijn, moet je 1 maand langer blijven (tot eind maart). Dan zijn de 3 jaar sowieso afgelopen, en kan de verhuurder dit niet meer vragen.
Hierbij moet je dan ook denken dat als je die maand schadevergoeding zou moeten betalen, je net evenveel zou betaald hebben als dat je nu die ene maand langer zou huren.

sloeberken

#5 , 13 jul 2016 12:41

er staat ook in contract dat de opzeg ingaat op de 15de van de maand na de betekening
Klopt niet opzeg gaat steeds in op de 1ste van de maand na de betekening.
Je kan er misschien gebruik van maken en u opzeg laten eindigen op 14 maart 2017.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#6 , 13 jul 2016 12:49

Jij bent momenteel in het DERDE jaar van uw huurovereenkomst.
Begin: 01.03.2014; tweede jaar begint op 01.03.2015, en uw derde jaar begint op 01.03.2016. Gezien uw derde jaar pas eindigt op 28.02.2017, zal je 1 maand moeten betalen.

Huurwet Art 3 §5

d. Hoe kan de huurder de huurovereenkomst
beëindigen?
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op
voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging
van drie maand betekent. Hij hoeft zijn
opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst
moet hij nochtans aan de verhuurder een
vergoeding betalen gelijk aan:
• drie maand huur indien hij tijdens het eerste jaar
vertrekt;