Dag allemaal, voor ik stappen onderneem wil ik toch eerst heel zeker zijn of ik wij het recht hebben om de overeenkomst te beëindigen of niet.
Wij verhuren een vakantiewoning, in de huurcontract staat de vermelding dat indien het bedrag niet betaald werd, 6 weken voor aankomstdata de verhuurder het recht heeft het contract te beëindigen en het reeds betaalde voorschot niet terug gegeven wordt.
Nu hebben wij een huurder die na het betalen van het voorschot, het resterende bedrag niet betaald. Wij stuurden reeds een herinnering waarop we een reactie kregen, "vergeten, ik doe het zo vlug mogelijk". Dat kan altijd wel eens gebeuren was onze reactie dus lieten we weten dat het goed was. 2 weken later, zagen wij het bedrag nog steeds niet verschijnen. We stuurden opnieuw een mail met de vraag om betaling en stelden deze keer er bij dat als het bedrag eind de week op onze rekening niet zichtbaar zou zijn, wij het contract zouden verbreken en de persoon zijn voorschot ook niet zou terug krijgen. We kregen zo goed als onmiddellijk een mail terug dat de persoon zou betaald hebben. Ondertussen zijn wij weer een week verder en hebben wij het bedrag nog steeds niet ontvangen, ik stuurde nogmaals een mail met de vraag of de persoon dit nog even wou nakijken. Tot nu toe kreeg ik daar geen reactie op. Momenteel is er geen week meer tussen heden en de aankomstdata. Ons vertrouwen in de persoon is zo goed als weg en we willen hen ook niet meer in onze vakantiewoning ontvangen. Is deze regel in de huurovereenkomst, "De niet-betaling van dit bedrag (saldo huurprijs, waarborg) uiterlijk zes weken voor het vertrek, houdt automatisch in dat de huur wordt geannuleerd, waarbij de verhuurder het voorschot ten titel van schadevergoeding kan behouden." echt wettelijk of niet?
Alvast bedankt!