Rusthuiskosten verhalen op kleinkinderen

Dust
Topic Starter

Rusthuiskosten verhalen op kleinkinderen

#1 , 11 jul 2016 11:59

Mijn grootmoeder verblijft al jaren in een ocmw-rusthuis. Door de 'onderhoudsplicht' zijn er enkele kinderen die maandelijks een som terugbetalen aan het ocmw. Enkele kinderen moeten niets bijdragen omdat ze te weinig inkomen hebben. De schuld aan het ocmw wordt zo dus almaar groter.
Nu 'hoorde' ik onlangs dat wanneer de kinderen de erfenis van hun moeder (mijn grootmoeder) weigeren, deze schuld zal verhaald worden op de kleinkinderen. Klopt dit? Of kunnen de kleinkinderen deze erfenis dan ook weer weigeren? Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 11 jul 2016 11:59

Iedereen kan een erfenis verwerpen.

Dust
Topic Starter

#3 , 11 jul 2016 12:06

Hallo LeenW,
dus ook een schuld aan het ocmw? Bedankt voor je snelle reactie!

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2016 12:37

Neen de schuld kunnen ze niet verwerpen, wel de volledige erfenis waar die schuld (passief) deel van uitmaakt. Het is alles verwerpen of niets verwerpen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#5 , 11 jul 2016 13:25

Het OCMW verhaalt zo'n schuld niet op de kleinkinderen. Zij hebben enkel de onderhoudsplicht om een deel van de onkosten te recupereren. Ook kunnen zij de tegoeden van grootmoeder zelf aanspreken. Voorbeeld : als oma nog een huis heeft, zal het OCMW daar alles gaan opeisen. Zij hebben immers voorschotten toegekend. Bij aanvang heeft het OCMW onderzocht welke middelen en tegoeden grootmoeder had; op basis daarvan heeft men beslist onder welke voorwaarden zij de rusthuiskosten ten laste neemt. Meestal komt het OCMW pas tussen als er slechts een bedrag rest, gelijk aan de kostprijs van een simpele begrafenis. Als er nog een huis in eigendom is, neemt het OCMW een hypotheek hierop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger

#6 , 11 jul 2016 14:27

Ik had evenwel begrepen dat er nog te erven valt na de begrafeniskosten.
Vandaar mijn voorzichtig antwoord.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dust
Topic Starter

#7 , 11 jul 2016 15:38

Hallo, al enorm bedankt voor de antwoorden!
Hier wat verduidelijking: De grootmoeder heeft geen bezittingen meer. Er zullen dus alleen maar schulden zijn, al is het maar door de rusthuiskosten.
Deze worden dus, afhankelijk van hun inkomen, verhaald op de kinderen. Aangezien het ocmw jaarlijks met een negatief saldo zal zitten, vreesden we dat wij, de kleinkinderen, hier mee geconfronteerd zouden worden. Dat tekort zal in al de voorbije jaren wel serieus opgelopen zijn. Het zou dus een enorm bedrag zijn dat de kleinkinderen toch nog zouden moeten bijleggen, hetzij vòòr, hetzij na het overlijden van de grootmoeder.
Als ik het goed begrijp volstaat het door de erfenis te verwerpen. Maar kan het ocmw vòòr het overlijden van de grootmoeder plots met de tekorten, die opgebouwd zijn de voorbije jaren, voor de dag komen bij de kleinkinderen?

asperger

#8 , 11 jul 2016 15:49

Normaal gezien wordt dat niet gedaan.

Dust
Topic Starter

#9 , 11 jul 2016 15:59

Beste asperger, jou antwoord biedt me weinig zekerheid naar de toekomst toe.

asperger

#10 , 11 jul 2016 16:33

Beste asperger, jou antwoord biedt me weinig zekerheid naar de toekomst toe.
Helaas is dat het enige correcte antwoord.
lees ook eens hier (tot einde):
http://elfri.be/onderhoudsplicht-tegeno ... t-rusthuis

LeenW

#11 , 11 jul 2016 16:54

Aangezien u het er blijkbaar moeilijk mee hebt om uw grootmoeder te helpen rond te komen, mag ik dan aannemen dat er een slechte relatie is? In dat geval kunt u op basis hiervan een afwijking vragen van de normale regels aan het OCMW.

Dust
Topic Starter

#12 , 11 jul 2016 17:34

Beste asperger, bedankt voor uw eerlijk antwoord.
Beste LeenW, dat kan je inderdaad stellen. Ik heb haar door familieruzies al zo'n 20 jaar niet meer gezien, alsook een deel van haar kinderen (mijn ooms en tantes) niet.

LeenW

#13 , 11 jul 2016 17:46

U kunt dan best een afspraak maken bij het OCMW en het hele verhaal doen, op basis van de slechte relatie kunnen ze u vrijstellen van verplicht bij te leggen voor de rusthuiskosten.

Dust
Topic Starter

#14 , 11 jul 2016 17:49

Hallo LeenW, maar dat kan ik misschien best doen wanneer het probleem zich voordoet? Of het sowieso doen, met het risico 'slapende honden wakker te maken'?

LeenW

#15 , 11 jul 2016 18:03

Dat is iets dat u - ook met het antwoord van Asperger in beschouwing - zelf zal moeten beslissen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”