Hypothecaire lening - oud nieuw

pengvs
Topic Starter

Hypothecaire lening - oud nieuw

#1 , 05 jul 2016 19:45

Hallo

wij zijn niet gehuwd, niet wettelijk samenwonend
oude lening van 1996 - hier vul ik de codes 3355 en 3138 in (zoals vroeger)
huis verkocht in 2015 en een nieuw gekocht in 2015
een nieuwe lening 2015
als ik het goed begrepen heb uit vorige vragen vul ik hier 3360 in (helft van kapitaal en intrest)
moet ik dat invullen als ik reeds teveel in mijn korfje heb in vak 3355 en 3138 (+/-3750 eur per persoon)
moet ik nu ook vak 3361 invullen ivm een levensverzekering (is dat verplicht op optioneel en wat is het voor- of nadeel)
bij de oude lening zat die levensverzekering mee opgenomen in de lening

bij de oude lening moest ik ook KI en data van leningen invullen, is dat nu allemaal verleden tijd?
Graag advies

vriendelijke groeten
Guy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 jul 2016 14:11

Reken eens uit wat u het meeste opbrengt : de oude of de nieuwe lening. De aftrek voor beide krijgen lukt niet.
Bij de tweede lening zou ik niets vermelden van de schuldsaldoverzekering. Dat heeft weinig zin, zeker de volgende jaren als uw aflossingen over een gans jaar lopen. Immers, 1 keer de SSV inbrengen is voldoende om, bij uitkering, extra belasting te kosten. (Wat hopelijk nooit gebeurt!)

NB. Vul code 3146 in ipv 3138 , dan moet je al die volgende nummers niet invullen. Het extra profijt is er niet meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pengvs
Topic Starter

#3 , 06 jul 2016 20:28

Beste Wanton

bedankt voor de nuttige info!

Reclame

Ikke0864
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2016 00:56

Beste,
Wat gebeurd er met de levensverzekering na volledige afbetaling van de hypothecaire lening wie krijgt dat saldo

bosprocureur

#5 , 10 jul 2016 08:54

De begunstigde tiens.

Wie dat is staat in de polis.

Na de afbetaling van de HL is er niets meer te betalen aan de bank.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”