bewijzen werkelijke kosten

Huurderr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bewijzen werkelijke kosten

#1 , 04 jul 2016 20:38

Hallo forum,

Wat kan ik ondernemen indien de verhuurder, in de eindafrekening van de kosten vd gemeenschappelijke delen, kosten opneemt waarvan hij geen bewijs van werkelijke uitgaven wil voorleggen? Het contract voorziet dat de werkelijke kosten bewezen moet worden, het gaat dus niet over een forfaitair bedrag.

Ik heb inzage in de kosten gevraagd en krijg elke keer een antwoord in de zin van "ik mag dat aanrekenen, gelieve het verschuldigde bedrag dringend te betalen".

Hoe kan ik hierop reageren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03

#2 , 05 jul 2016 07:48

De kosten en de lasten moeten werkelijke uitgaven van de verhuurder zijn. Dit geldt uiteraard niet wanneer er uitdrukkelijk is overeengekomen dat er een forfaitair bedrag moet worden betaald.
De aan de huurder aangerekende kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. Die rekening moet gedetailleerd zijn. Voor elke aparte kost moet een bepaald bedrag vermeld worden!
De verhuurder moet bewijsstukken van elke aangerekende kost (of last) voorleggen. Een briefje met wat gekrabbel van de verhuurder is onvoldoende!

Van Camp

#3 , 05 jul 2016 13:50

Beste,

Op grond van artikel 1728ter van het Burgerlijk Wetboek is de verhuurder inderdaad verplicht bewijsstukken voor te leggen die de reële omvang van de kosten en lasten doen blijken. Deze regeling is van dwingend recht. Als de verhuurder blijft weigeren, zal u de vrederechter moeten passeren.

Mvg,

Van Camp

Reclame

Lanox

#4 , 05 jul 2016 14:05

Beste,

Op grond van artikel 1728ter van het Burgerlijk Wetboek is de verhuurder inderdaad verplicht bewijsstukken voor te leggen die de reële omvang van de kosten en lasten doen blijken. Deze regeling is van dwingend recht. Als de verhuurder blijft weigeren, zal u de vrederechter moeten passeren.

Mvg,

Van Camp
Aangezien de huurder in dit geval de gevraagde kosten nog moet betalen, zal bij weigering de verhuurder moeten passeren bij de vrederechter. Ondertussen dekt de huurder zich best in door traceerbaar (aangetekende brief?) aan de verhuurder te vragen deze kosten te staven.

Huurderr
Topic Starter

#5 , 05 jul 2016 16:13

Bedankt voor de reacties.

Ter verduidelijking:
* Vorige jaren kreeg ik telkens terug na regularisatie van het voorschot dat ik maandelijks betaal. Die betwiste kosten maken het verschil tussen terugkrijgen of bijbetalen. Dus eigenlijk ben ik vragende partij om geld terug te krijgen.

* Ik heb ook reeds meermaals verwezen naar Artikel 1728ter BW, maar de verhuurder blijft erbij dat hij dat mag mag aanrekenen, verwijzend naar het huurcontract. In het huurcontract staat trouwens niks specifiek en in Artikel 1728ter staat uitdrukkelijk dat afwijkende contractuele bepalingen ongeldig zijn. Toch blijft hij volhouden...

* De betwiste kosten zijn prestaties die de verhuurder zelf levert. Hoe kan de verhuurder eigenlijk aantonen wat zijn tijd waard is / kost? Hij vraagt bijvoorbeeld X € om te komen kijken of de gemeenschappelijke delen proper zijn, en hij vraagt Y € voor "administratie", wat dat ook mag omvatten. Zoiets valt voor de verhuurder toch niet te bewijzen? Dus kan hij "onbewijsbare kosten" toch nooit aanrekenen?

Terug naar “Huren”