vennootschap in problemen

Dave_1983
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vennootschap in problemen

#1 , 04 jul 2016 09:58

Beste,

in het jaar 2010 ben ik van gewoon loontrekkende moeten overstappen naar zelfstandige omdat ik toen ergens werkte waar
Ik werkte vroeger als gewoon loontrekkende in een firma waar we dagelijks 10 uren open waren.
Maar aangezien je niet elke dag 10 uur mag werken in belgie zelfs niet als je die overuren aangeeft, stelde mijn baas toen voor om mij aan te werven als zelfstandige. heb dit dan 5 a 6 jaar gedaan. ze hebben dan van alles gedaan om het niet als schijnzelfstandige te laten over komen. maar ik werkte daar aan een zodanig laag loon dat zei mij maar wilde betalen dat na al die jaren de financiële problemen meer en opstapelde.
Heb er alles aangedaan om dit maar op te trekken maar dit lukt tot op heden nog steeds niet.
Heb nu zelfs daar ontslag genomen en probeer nu op mijn eentje een firma op te straten maar aangezien de slechte financiële historiek en geen financiële middel lukt dit niet zo goed.
is er hier een uitweg van? een financiële hulpmiddel of volledig stoppen.

Alvast bedankt
Dave

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 jul 2016 10:25

Ik zou er volledig mee stoppen als het niet gaat. De kans is groot dat je bij opening van een nieuwe zaak controle krijgt en als ze dan die jaren schijnzelfstandigheid zien..

Dave_1983
Topic Starter

#3 , 04 jul 2016 10:42

En wat als ik schijnzelfstandig verklaard word?

Reclame

LeenW

#4 , 04 jul 2016 10:47

Dat mogen jij en (vooral) je werkgever een hele hoop achterstallige sommen aan de Belgische Staat betalen.

denlowie

#5 , 04 jul 2016 10:50

Was u zaakvoerder, of alleen aandeelhouder en hoeveel percent van de aandelen?
En wat als ik schijnzelfstandig verklaard word?
Dit is moeilijk een duidelijk antwoord op te geven zonder te weten hoe het in de bvba alles geboekt werd, en ook dat je 6 jaar mee gewerkt heeft aan dit gefoefeld
En wij weten ook niet of je baas dit zo geregeld heeft dat het geen schijn zelfstandigheid is, en na 6 jaar de kat de bel aanbinden is toch wel wat laat!!!

en zie het antwoord van leen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dave_1983
Topic Starter

#6 , 04 jul 2016 10:58

Beste,

Ik ben zaakvoerder van een bvba. en factureerde naar hun vennootschap. en na een tijdje hebben ze me dan verplicht om een aandeel te kopen van hun vennootschap. om nog minder te laten blijken.
Heb inderdaad te lang gewacht maar dit omdat ik het wilde terug in orde brengen.

denlowie

#7 , 04 jul 2016 11:09

JEén ding spreekt je natuurlijk tegen daar je werkte via een bvba, dit zal het probleem worden, je heeft zelf valsheid in geschrifte gepleegd, daar gaat men niet mee lachen.

Had je ze nooit gefactureerd door je bvba was het een ander verhaal.

Dave_1983
Topic Starter

#8 , 04 jul 2016 11:16

Ja als je er toe verplicht werd om een bvba op te starten. ze hebben zelf het opstartkapitaal gestort op mijn rekening zodat ik het kon opstarten. En daarna heb ik het moeten terug storten.

LeenW

#9 , 04 jul 2016 11:17

Verplicht met een pistool tegen uw hoofd? Zo niet hebt u een bewuste keuze gemaakt om mee te werken aan sociale fraude.

Dave_1983
Topic Starter

#10 , 04 jul 2016 11:24

Heb al van andere personen gehoord dat ik persoonlijk geen problemen zou hiermee hebben.
Dat dit enkel voor de vennootschap van hun een serieus probleem zou zijn.
Dat zei alle sociale bijdrage enz en nog een grote boete erop zouden krijgen.
En dat ik mijn sociale bijdrage en vakantiegeld en eindejaarspremie van 3j terug zou moeten terug krijgen.

LeenW

#11 , 04 jul 2016 11:29

Bij u zal het vooral fiscaal zijn. Aangezien uw geen zelfstandige activiteit uitvoerde, kan men de kosten btw en directe belasting verwerpen.

denlowie

#12 , 04 jul 2016 11:31

Heb al van andere personen gehoord dat ik persoonlijk geen problemen zou hiermee hebben.
Dat dit enkel voor de vennootschap van hun een serieus probleem zou zijn.
Dat zei alle sociale bijdrage enz en nog een grote boete erop zouden krijgen.
En dat ik mijn sociale bijdrage en vakantiegeld en eindejaarspremie van 3j terug zou moeten terug krijgen.
Dit is juist wanneer je het in eigen naam deed, ik schreef het reeds dat dit aeen ander verhaal zou zijn, maar nu niet !!

U heeft het via een vennootschap gedaan waarvan u zaakvoerder was, dus u heeft gefraudeerd met valse facturen !!

Dave_1983
Topic Starter

#13 , 04 jul 2016 11:46

Dus dit is enkel het geval bij een eenmanszaak?

denlowie

#14 , 04 jul 2016 11:47

inderdaad !!

en let op dat u zelf niet veroodeeld word voor schrift vervalsing.

Dave_1983
Topic Starter

#15 , 04 jul 2016 11:52

En als ik nu mij failliet laat verklaren?
Wat dan met de openstaande schulden?
de schulden zijn vooral sociale bijdrage en bij de btw en dan nog enkele kleine bij leveranciers.
Het grootste schuld is de RC

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”