fod uitkering

melkfles-be
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

fod uitkering

#1 , 04 jul 2016 02:10

ik ben een vrouw 36 jaar ik heb al een paar jaar fod uitkering van maar iets boven de 500 euro. ik woon bij mijn oma
ik zou graag alleen gaan wonen heb me al ingeschreven voor sociaal appartement. maar die wachtlijst is lang. nu ik wil graag een appartement kopen omdat huren ook maar weggegooid geld is . kan ik met een fod uitkering en behulp van OCMW een huis of appartement kopen?
kan iemand me er mee helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 04 jul 2016 09:13

Die kans is zeer klein, tenzij je nog een dikke staarboek hebt

denlowie

#3 , 04 jul 2016 11:12

Het ocmw is er niet om iemand te helpen bij het kopen van een woonst !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken

#4 , 08 jul 2016 07:34

Als je alleen gaat wonen zal u uitkering rond de €1000 bedragen, maar daar een woonst mee kopen is pure fantasie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

toetsenbord

#5 , 13 jul 2016 17:28

Je kan privé lenen bij banken, of bij de overheid sociale leningen aangaan.
Daar bovenop zijn er ook nog eens sociale koopwoningen of sociale koopappartementen. Ook hiervoor bestaan wachtlijsten.

Uw inkomen bepaalt hoeveel u kan lenen bij een privébank en of u in aanmerking komt voor sociale woonopties.
Ook een sociale woonlening vraagt voldoende inkomsten. 500 euro per maand is daarvoor veel te laag, zelfs het minimum als alleenstaande 850 euro is veel te laag. Tenzij u natuurlijk nog andere inkomsten of middelen heeft (spaargeld, huurinkomsten, erfenis, ...). Daarop zal een bank zich baseren.
Bij een sociale lening moet je je niet al te veel voorstellen: die zijn vandaag niet noodzakelijk soepeler als banken. Degenen die ik ken die dit soort lening aangingen zijn werkende alleenstaanden, dus ik betwijfel of je er met 850 euro (uitkering alleenstaande) voor in aanmerking komt. Natuurlijk opnieuw: tenzij er nog andere inkomsten zijn.

Zelf alleen huren is mogelijk interessanter voor u indien uw situatie dit toelaat: na vier jaar wachten op een sociale woning zonder resultaat heb je dan recht op een huurpremie. Ingeval van samenwonenden weet ik niet of u dat recht dan ook krijgt?

De hierboven genoemde 1000 euro als alleenstaande is vermoed ik de minimumuitkering voor een gezinshoofd. Hiervoor moet je personen ten laste hebben.

Terug naar “Andere”