Schadevergoeding opzeg

@ngelo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding opzeg

#1 , 30 jun 2016 16:30

Hallo,

In had een huurcontract van korte duur (3jaar) dat stilzwijgend verlengd werd naar 9 jaar, maar nu zou ik binnenkort het appartement willen verlaten.
In mijn contract staat dat ik de wettelijke opzeggingstermijn moet respecteren van 3 maanden opzeg, maar dat ik nog een extra schadevergoeding moet betalen gelijk aan 2 maanden huur indien ik voor die 9 jaar het pand zou verlaten?

Ik hoor van allerlei richtingen dat dit niet meer kan omwille van een wetswijziging, dat ervoor zorgt dat elk contract zowel oud als nieuw jaarlijks opzegbaar moet zijn?

Is hier iemand van op de hoogte?

Mvg Angelo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 30 jun 2016 17:34

Klopt; voor hoofdbewoning kan er na 3 jaar geen sprake meer zijn van een opzegvergoeding of "boete". Enkel 3 maanden opzeg als het contract geregistreerd is, anders mag je de opzegperiode zelf bepalen.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#3 , 30 jun 2016 17:47

U kan altijd opzeggen met een opzeg van 3 maand ( niet geregistreerd vrij te bepalen ) zonder schadevergoeding in u geval.
Na de 3 jaar is u huurcontract er een van 9 jaar vanaf aanvang huurcontract, enkel de eerste drie jaar is die schadevergoeding van kracht.

Huurwet: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”