Na m'n scheiding in 2006 heb ik eerst een jaar gehuurd. Daarna via sociale lening eigen appartement (duplex met 3 slaapkamers, toen nieuwbouw) gekocht. Ik woonde daar samen met m'n 2 zonen die ook daar gedomicilieerd waren.
Sinds vorig jaar is één zoon gaan alleen wonen en ikzelf ben bij m'n vriend gaan samenwonen (feitelijk). Heb mijn sociale lening nu wel omgezet naar een gewone lening omdat mijn ex dreigde om dit aan te geven en omdat de rentevoet laag stond.
Mijn jongste zoon is in mijn appartement blijven wonen en is nu nog de enigste die daar gedomicilieerd is. Ik betaal voorlopig nog alles zoals brandverzekering, gemeenschappelijke kosten, water en electriciteit, onroerende voorheffing. Mijn zoon betaalt me voorlopig slechts €400/maand. Hij is 23jaar en werkt nog niet zo lang en aangezien hij mijn zoon is..geen probleem. Soms hebben we het er wel over dat dit appartement ons meer zou kunnen opbrengen, mochten we het kunnen verhuren. Daarom is m'n zoon op zoek gegaan naar iemand om de kosten mee te delen.
Ik heb hier vanzelfsprekend veel vragen bij. Afgezien van het feit dat er tussen hen onderling goede afspraken zullen moeten gemaakt worden, zal er ook een soort contract opgemaakt moeten worden? Een verhuurcontract wat ik met mijn zoon niet heb. Bovendien zal ik dit moeten aangeven aan de belastingen want er zal behalve mijn zoon nog iemand op dit adres gedomicilieerd zijn?!? En als het samenwonen niet meer lukt, kan ik haar dan eruit laten zetten? Of als zij schulden heeft, kunnen waarschijnlijk ook mijn zoon zijn spullen opgepakt worden?? Waar kan ik terecht met deze vragen? Mijn zoon kent dit meisje slechts enkele weken maar ziet het intussen wel heel erg zitten om met haar een appartement te delen? In de realiteit zal het samenwonen echter helemaal niet zo simpel zijn...
Het appartement is m'n enige eigendom waar ik hard heb moeten voor knokken...