Beste forumleden
Mijn verloofde en ik willen een onderneming opstarten in Litouwen. Ons consulting kantoor wordt opgericht onder het statuut van Small Partnership (Lt: Mažoji Bendrija)(o.a. beperkte aansprakelijkheid voor vennoten), waarbij we van een gunstige vennootschapsbelasting kunnen genieten zolang er minder dan 10 vennoten zijn en de jaarlijkse omzet lager dan € 300.000 is. Leden kunnen werk verrichten zonder dat hiervoor een arbeidscontract opgesteld hoeft te worden. Ikzelf ben inwoner van België en heb ook de Belgische nationaliteit, mijn partner heeft de Litouwse nationaliteit en staat nog ingeschreven als inwoner van Litouwen. Ons kantoortje bevindt zich in Vilnius, in de beginperiode zal dit waarschijnlijk geregistreerd worden op het adres van haar ouders. In België hebben we geen vestiging, kantoor of dergelijke.
Zowel mijn verloofde als mezelf werken binnenkort voor Belgische bedrijven, waarbij we hen op termijn willen overtuigen om ons als consultant aan te werven i.p.v. arbeider/bediende. Samen zijn we op zoek naar een huurwoning in België om zo dicht bij onze potentiële klanten te zijn. Onze initiële klanten zullen dus allen Belgisch zijn, al willen we graag in 2019 een B2C project opstarten in Litouwen. We keren onszelf maandelijks een loon uit, dit in lijn met het Litouwse minimumloon. De winst na belasting blijft deels in de onderneming, het overige bedrag wordt uitgekeerd in dividenden.
Vragen;
A. Mogen we het Litouwse minimumloon hanteren of zal dit het Belgische moeten zijn, en welke werkgeversbijdragen/sociale zekerheidsbijdragepercentages worden toegepast (Belgisch of Litouws)?
B. Welk land heft de personenbelasting op dit (kleine) loon?
C. De roerende voorheffing in Litouwen is 15%, hoe kan ik bekomen dat we dit tarief hebben en niet het Belgische? Kan haar gepensioneerde vader vennoot zijn en hij alle dividenden int?
D. Stel dat we ook mijn vader kunnen overtuigen om consultant te zijn voor onze onderneming (en hij zijn werk gewoon verder zet bij zijn huidige Belgische werkgever, die dan zal factureren aan onze onderneming), mag ik hem ook het Litouwse minimumloon geven?
E. Indien er een Litouwse vennoot is (wellicht haar vader) die de dividenden ontvangt, mag deze dan geld van zijn private bankrekening doorstorten naar zijn dochter en anderen (mijn vader en mezelf), of is hier een limiet?
F. Veranderen de zaken van zodra wij trouwen?
Hopelijk kan ik hier buiten de antwoorden ook nog algemene constructieve opmerkingen vinden. Ik wil deze onderneming niet enkel oprichten om financieel beter af te zijn: mijn partner en ik zijn milieu- en maatschappelijk bewuste mensen die onze vrijgekomen middelen liever zien gaan naar Europese projecten die wij aantrekkelijk vinden, en niet naar onze inefficiënte eigen regering(en). Mochten er nog vragen zijn, shoot!