Accident op autostrade

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Accident op autostrade

#16 , 23 jun 2016 11:40

In een file zien we dagelijks invoegen waar nog een doorlopende lijn is. Wettelijk invoegen doe je op het einde van de oprit.
De meeste opritten die ik neem, hebben eerst een gearceerd stuk (waar je uiteraard niet over mag) en beginnen daarna vrijwel meteen met een onderbroken lijn (langs de rechterkant, de linkerkant is uiteraard volle witte lijn). Voor zover ik weet is het niet wettelijk verplicht om pas op het einde van de invoegstrook in te voegen. Da's het eerste dat ik er van hoor, en ik zie maar héél erg weinig mensen die zich daar dan aan houden. Ikzelf voeg in van zondra ik de mogelijkheid heb en het aankomende verkeer op de rechterrijstrook niet hinder. Ik dacht dat dat de goede manier was...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlienn
Topic Starter

#17 , 23 jun 2016 11:45

Verzekering zal zich baseren op de inhoud van het EAF.
In een file zien we dagelijks invoegen waar nog een doorlopende lijn is. Wettelijk invoegen doe je op het einde van de oprit.
Ik was bijna aan het einde en er was geen doorlopende lijn meer was ik al lang voorbij aan 30km per u soms 10km per u ...
Het zal idd afwachten worden wie er nu effectief in fout zal gesteld worden iedereen zegt dat het logisch is de vrachtwagen . Maar de verzekeraar zegt dat het een moeilijke zaak zal worden. Of ik nu al op de rijbaan was of niet.. ik had een manouvre gedaan... en idd het zal nu afhangen van EAF :)

Gebruiker21

#18 , 23 jun 2016 11:54

Of ik nu al op de rijbaan was of niet.. ik had een manouvre gedaan...
Een reeds uitgevoerd maneuver kan geen argument meer zijn dat je daarna in fout zou zijn. Op het moment van het ongeval is dit maneuver al lang achter de rug, en reed je reeds een aantal meters op de baan. Uiteraard kan een vrachtwagen niet op enkele meters stoppen als hij tegen 90 rijdt, maar in een file? Als jij dus echt correct ingevoegd hebt: op een plaats waar de vrachtwagen achter u nog meters en meters plaats had, en vervolgens rijdt u enkele meters op het rechterbaanvak, stopt, en de vrachtwagen rijd achter u in, dan is die vrachtwagen in fout. Punt.
en idd het zal nu afhangen van EAF :)
Zal idd zo zijn. U had beter dat invoegen uit het EAF gelaten (de vrachtwagen chauffeur had dan maar zijn eigen versie op het formulier moeten schrijven), en enkel vermelden dat u op de rechter rijstrook reed, en de vrachtwagen achter u in gereden is (wat de schade aan uw wagen ook aantoont). De vrachtwagenchauffeur zal dan proberen aandragen dat u hem de pas af sneed door onverantwoord in te voegen, maar de schade aan uw wagen zou dit deels tegenspreken, zegt u. Aangezien u akkoord gegaan bent met de vermelding van de vrachtwagenchauffeur dat u aan het invoegen was, zal meer de indruk gewekt worden dat het ongeval echt een gevolg van het invoegen is, eerder dan de onoplettendheid van de vrachtwagen chauffeur.

Altijd oppassen bij het invulen van een EAF, dus. Niet zomaar aanvaarden dat de tegenpartij zaken probeert toe te voegen om zijn gelijk te krijgen (als hij geen gelijk heeft, tenminste).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Vlienn
Topic Starter

#19 , 24 jun 2016 07:07

Hij wou dat er bij stond dat ik ingevoegd had wat ook klopt maar ik was al op de rijbaan dus je ziet goed dat op de tekening.
Hoe staat dat er bij ?

Op het EAF is dat "veranderen van rijstrook" als ik me goed herinner - en dan hang je ...
Nee is niet aangevinkt. Want ik was al ingevoegd . Dus dan is er normaal geen sprake meer van baan verandering :)
Aangezien ik ook nog enkele meter vooruit ben gereden.

Maxime03

#20 , 27 jun 2016 22:37

De regel is voldoende snelheid halen, en invoegen op einde van de oprit.
Tijdens een file is dit niet echt de regel hé? :)
Trouwens ritsen is verplicht tijdens een file. Maar wel op het einde van de invoegstrook.
Volgens mij moeten je de wetgeving van ritsen nog eens herbekijken. Ritsen is namelijk niet van toepassing op een oprit. De oprit van een snelweg moeten je bekijken als een kruispunt. De automobilisten op de oprit moeten steeds voorrang verlenen aan diegene die reeds op de snelweg rijden.

Vlienn
Topic Starter

#21 , 29 jun 2016 14:10

De regel is voldoende snelheid halen, en invoegen op einde van de oprit.
Tijdens een file is dit niet echt de regel hé? :)
Trouwens ritsen is verplicht tijdens een file. Maar wel op het einde van de invoegstrook.
Volgens mij moeten je de wetgeving van ritsen nog eens herbekijken. Ritsen is namelijk niet van toepassing op een oprit. De oprit van een snelweg moeten je bekijken als een kruispunt. De automobilisten op de oprit moeten steeds voorrang verlenen aan diegene die reeds op de snelweg rijden.
Ja dat weet ik ook :)
Die al op de autostrade rijden hebben sowiso voorang. Wnn je de autostrade oprijd moet je goed kijken en zien wnn je kan invoegen desnoods moet je wachten tot er iemand je wil tussn laten tijdens de fille.
Maar wat niet oke is als je reeds bent ingevoegd en je rijd nog enkele meters vooruit... en dan pas knalt er een vrachtwagn achtr je vlak achteraan op je auto. In mijn ogen is hij dan in fout hij had moeten stoppen ik had al deel genomen aan het verkeer rn bevond mij op de autostrade. Wnn de vrachtwagen op mijn linkerkant was geknalt dan zou ik zeker in fout zijn omdat ik invoeg. En dan was er geen discussie mogelijk. Maar dit ongeval zal nog niet zo simpel worden

Terug naar “Verkeersongevallen”