Of ik nu al op de rijbaan was of niet.. ik had een manouvre gedaan...
Een reeds uitgevoerd maneuver kan geen argument meer zijn dat je daarna in fout zou zijn. Op het moment van het ongeval is dit maneuver al lang achter de rug, en reed je reeds een aantal meters op de baan. Uiteraard kan een vrachtwagen niet op enkele meters stoppen als hij tegen 90 rijdt, maar in een file? Als jij dus echt correct ingevoegd hebt: op een plaats waar de vrachtwagen achter u nog meters en meters plaats had, en vervolgens rijdt u enkele meters op het rechterbaanvak, stopt, en de vrachtwagen rijd achter u in, dan is die vrachtwagen in fout. Punt.
en idd het zal nu afhangen van EAF

Zal idd zo zijn. U had beter dat invoegen uit het EAF gelaten (de vrachtwagen chauffeur had dan maar zijn eigen versie op het formulier moeten schrijven), en enkel vermelden dat u op de rechter rijstrook reed, en de vrachtwagen achter u in gereden is (wat de schade aan uw wagen ook aantoont). De vrachtwagenchauffeur zal dan proberen aandragen dat u hem de pas af sneed door onverantwoord in te voegen, maar de schade aan uw wagen zou dit deels tegenspreken, zegt u. Aangezien u akkoord gegaan bent met de vermelding van de vrachtwagenchauffeur dat u aan het invoegen was, zal meer de indruk gewekt worden dat het ongeval echt een gevolg van het invoegen is, eerder dan de onoplettendheid van de vrachtwagen chauffeur.
Altijd oppassen bij het invulen van een EAF, dus. Niet zomaar aanvaarden dat de tegenpartij zaken probeert toe te voegen om zijn gelijk te krijgen (als hij geen gelijk heeft, tenminste).