Gemene afsluiting kapot van stormweer

Blaatpraat
Topic Starter

Gemene afsluiting kapot van stormweer

#1 , 20 jun 2016 14:40

Even een vraag, waarover ik zelf sta te twijfelen, voor een kennis van me:

Die kennis huurt een woning, met een tuintje.
Voorbije week heeft het hevig gestormd, met als gevolg dat er een deel van de afsluiting tussen zijn tuin en die van zijn buurman, vernield is.

Nu is de vraag: voor wie is dit?
Ik zou zeggen: verhuurder, waarbij de huurder de meldingsplicht heeft.
Echter zegt die kennis dat het huurcontract zich specifiek distancieert van herstellingen (wat mij niet wettelijk lijkt), en dit dus voor de huurder zelf zou zijn.
Wat ook kan helpen in deze materie is dat zijn buur ook een huurder bij dezelfde eigenaar is (meer zelfs: heel de straat is in bezit van dezelfde eigenaar).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 20 jun 2016 15:14

Herstelling is voor de verhuurder als de schade het gevolg is van stormweer (overmacht) of slijtage (verrotting van de paal).
Er kan zich een probleem stellen als de verhuurder niet akkoord zou zijn, het is dan aan de huurder om te bewijzen dat de schutting omgewaaid is door de storm.
Slijtage (rot) is eenvoudig te bewijzen met een foto.

KJ86

#3 , 20 jun 2016 16:25

Als het huurcontract voor 2007 is aangegaan, kunnen herstellingen die volgens de huurwet ten laste zijn van de verhuurder wel opgelegd worden aan de huurder, dan kan die clausule waar je naar verwijst wel van toepassing zijn.

Reclame

sloeberken

#4 , 20 jun 2016 17:14

Bij stormschade verwittig u brandverzekering, zij zullen wel uitmaken wie of wat er betaald worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lucas123

#5 , 21 jun 2016 11:21

Ik heb vorige week nog gevraagd aan mijn Axa-verzekeraar ofdat stormschade aan mijn afsluiting gedekt is door de brandverzekering.
De makelaar raadde mij hiervoor een apart 'pack tuin' aan. Dus het is blijkbaar standaard NIET verzekerd...

Blaatpraat
Topic Starter

#6 , 21 jun 2016 11:32

Ik heb geen idee of deze persoon hiervoor verzekerd is.
Daarnaast is het hebben van een verzekering niet verplicht in dit land (wel aangeraden), en heb ook geen zicht op het huurcontract ofdat de eigenaar van het pand dit zou verplichten.

Hij woont nog maar in dat huis sinds 2-3 jaar, dus het is na 2007.

Dus het is zoals ik dacht: huurder meldt dit aan verhuurder, die dit dan moet oplossen (al dan niet via een verzekering)?

sloeberken

#7 , 21 jun 2016 11:33

Ik heb vorige week nog gevraagd aan mijn Axa-verzekeraar ofdat stormschade aan mijn afsluiting gedekt is door de brandverzekering.
De makelaar raadde mij hiervoor een apart 'pack tuin' aan. Dus het is blijkbaar standaard NIET verzekerd...
Dan zal verhuurder zijn verzekering moeten aanspreken, of moet hij het zelf betalen is zijn eigendom.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”