In de schulden vóór oplevering nieuwe woning

denn1svc
Topic Starter

In de schulden vóór oplevering nieuwe woning

#1 , 20 jun 2016 14:41

Vanwege allerlei tegenslag, ken ik iemand die 120.000 Euro schulden heeft. Dit is opgedeeld in 60.000 af te betalen hypothecair krediet en 60.000 nog te betalen voor de nieuwbouw woonst, oplevering voorzien eind deze zomer.

Uit noodzaak moet deze persoon dus deze woonst afzeggen. Wat zijn de wettelijke mogelijkheden om hier onderuit te kunnen komen?

Ik denk dat hij dit appartement zal moeten kopen (dus de overige 60.000 nog betalen, te verhalen op de kinderen want hij is blut) en dan direct verkopen, hetzij dan natuurlijk met enig verlies (= verkoopprijs - 21% BTW en notariskosten bv.). Maar misschien zijn er experts hier die hierover meer weten te vertellen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 20 jun 2016 14:53

raar verhaal... hoe zou de bouw betaald worden? met spaarcenten die op zijn?

u kan hier niet onderuit komen. u zal sowieso de bouwfirma en de bank dienen te vergoeden.

u dient na voltooiing van de werken ook de btw nog te betalen op de woning (+21%) en de notariskosten. Het totale kostenplaatje komt zo al direct een stuk hoger uit.

vergeet ook niet dat u mogelijk een boete krijgt omdat u uw woning binnen de 3 jaar verkoopt.

het zal u een gepeperde rekening worden vrees ik

denn1svc
Topic Starter

#3 , 20 jun 2016 15:00

Die 60.000€ die nog betaald moeten worden = de BTW + notariskosten.

Andere €60.000 = hypotecair krediet

De miserie is voor deze persoon begonnen nà reeds het grootste deel betaald te hebben voor het appartement en "enkel" nog de BTW + notariskosten (die €60.000) die betaald moeten worden bij oplevering. Duidelijker zo?

Ik zit morgen toevallig samen met mijn bank om mijn hypotecaire lening te finaliseren, dus zal ook eens bij hun horen.

Reclame

Meeboo

#4 , 20 jun 2016 15:06

indien mogelijk zal u moeten bij lenen voor dit bedrag.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”