naakte eigenaar

mia105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

naakte eigenaar

#1 , 19 jun 2016 18:34

mijn vader is nu bijna 4 jaar overleden en woonde samen met zijn vriendin in zijn huis. Ik ben enige dochter en dus naakte eigenaar. Volgens het testament heeft zijn vriendin recht op het vruchtgebruik. Zijn vriendin en ik hebben nooit een goede relatie gehad, zij is amper 12 jaar ouder dan ik.
Sedert het overlijden heb ik daar nog nooit toegang gekregen. Ik zou nu willen het huis verkopen. Heb één dochter die een huis huurt en zou haar graag helpen om er één te kopen. Heb ik rechten als naakte eigenaar om dit huis te verkopen? Graag antwoord aub. Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2016 18:52

U kan van de woning verkopen wat u er van bezit: de naakte eigendom. Dat is natuurlijk véél minder waard dan de volle eigendom. Het vruchtgebruik blijft sowieso bij haar.

wanton

#3 , 19 jun 2016 19:06

Hallo Mia, het vruchtgebruik is iets heilig in dit land. De vruchtgebruiker staat sterk in zijn schoenen. Die moet wel de woning bewaren voor u, de blote eigenaar, zodanig dat u ooit de woning kan hebben in goede staat.
U kan niet eisen dat zij het vruchtgebruik afstaat of verkoopt. U kan het wel vragen. U kan het vruchtgebruik dan misschien afkopen aan een waarde volgens de leeftijdstabel van het ministerie. Er wordt dan wel van uit gegaan dat zij 20 jaar ouder is dan jij. Misschien wil zij uw blote eigendom kopen van u. Maar jij kan niets doen tegen haar zin.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

eylis

#4 , 19 jun 2016 19:14

En je mag wél vragen om jaarlijks de staat van de woning te mogen inspecteren. Ook had er een plaatsbeschrijving opgemaakt moeten zijn bij de start van het vruchtgebruik. Vrij grote reparaties (niet de constructie en dragende structuren) aan de woning zijn ook haar last en opdracht. Dus misschien wil zé dàt niet doen. Het kost haar misschien teveel (moeite en centen) om een huis te onderhouden dat niet van haar is .... Lees deze link eens: is erg volledig. Vruchtgebruikers laten een woning vaak verkommeren en dàt mag ook niet. dus misschien is ze wel te overtuigen als ze begrijpt dat het haar misschien wel meer geld gaat kosten om er te blijven wonen (dan uitbetaald te worden).
http://www.habitos.be/nl/kopen-huren/al ... iker-2742/

Terug naar “Andere”