Hallo,
Wij hebben werken in onze tuin laten uitvoeren (aansluiten regenput met beek) maar nooit een volledige offerte vooraf gekregen. We hadden daar nadrukkelijk naar gevraagd, voor en zelfs tijdens de werken, maar voor slechts de helft van het werk kregen we een prijsopgave (840€ voor houten afsluiting) op mail. De rest van de werken (graafwerken, aansluiting & rechttrekken tuin) werd bij een voorafgaand bezoek van de tuinman mondeling geschat op 1400€ voor 1 of 1,5 dagen werk, maar niets op papier. Totaal €2240€ hadden we gerekend, maar nu krijg ik een factuur van 3640€ excl BTW.
Mij worden daarbij 69 manuren aangerekend, das bijna 3 man 3 dagen full-time in mijn tuin. Ik heb tijdens de werken congé genomen om te helpen, maar vooral om vast te stellen dat het niet heeft gevlot. De tuinman - op dat moment nog alleen - is de eerste dag pas om 11u gestart omdat zijn materiaal defect was en hij zich misrekend had, zijn machine raakte niet door ons poort. Om 13u was hij al weer weg voor een vergadering op een andere werf en slechts in de late NM kwam hij met één man nog wat graven. Amper iets van werken gebeurd die dag. Dag 2 en dag 3 hebben de tuinman en 2 mensen voor een groot deel ook bij de buren gewerkt. Die hadden hem gevraagd omdat de machines er toch waren voor wat graafwerken. In plaats van een koopje te doen door het dubbel gebruik kregen ook zijj nu een pittige factuur opgestuurd die 50% hoger is dan mondeling overeengekomen. Vvoor hen apart worden nog eens 20 manuren gerekend, dus 79 in totaal wat volgens mij zelfs wettelijk niet kan (3 man x 3 dagen x 11 uur bovengrens = 66 uren max). 'S namiddags dag 3 was alles klaar dus het is ons inziens duidelijk dat de manuren ferm overdreven zijn.
Mijn vraag is hier nu, kunnen wij hier iets tegen beginnen? Ja, we hadden ongetwijfeld gewoon een offerte moeten eisen voor de werken mochten starten. Maar bestaat er een soort ombudsman/vrouw, waar toch iets van redelijkheid kan worden overeengekomen? Ik heb m'n bezorgdheid om de manuren beleefd en heel constructief op mail gezet naar de tuinman maar krijg geen respons meer. Voor juridische stappen vrezen we altijd aan het kortste eind te trekken als particulier, met hoge gerechtskosten daar nog eens bovenop. En uiteraard zit alles tegen, we hebben een officiële factuur (de raming van 3640€ staat slechts klad op mail) dringend nodig voor premies.
Indien wij sowieso dreigen aan het kortste eind trekken, hebben we het recht om de manuren heel gedetailleerd te laten staven op factuur (persoon A van XXh-YYh, persoon B van XXh-YYh)? Ook staat in de mail met kladofferte onderaan naast het bedrag "graag bellen naar GSM". Ik heb een flauw vermoeden waarom dat er staat, maar wil alles officieel. Kan mij aangerekend worden dat ik zijn uitnodiging om telefonisch contact weiger en enkel nog schriftelijk wil communiceren?
MVG