Huurcontract 1 jaar met 1 jaar verlengd in onderlinge overeenkomst: opzegmodaliteiten?

Louttin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract 1 jaar met 1 jaar verlengd in onderlinge overeenkomst: opzegmodaliteiten?

#1 , 17 jun 2016 09:40

Op 1 maart 2015 heb ik een huurcontract afgesloten van 1 jaar. Dat contract werd geregistreerd. Tegen de afloop van dat contract zijn de huurbaas en ik onderling overeen gekomen om de duur met 1 jaar te verlengen. Hiervoor werd geen nieuw contract opgesteld: de huurbaas bevestigde via e-mail dat hij akkoord was met een nieuwe huurperiode van 1 maart 2016 tot 1 maart 2017.

Door aankoop van een appartement zou ik graag mijn gehuurde woonst verlaten op 1 november 2016, en wil ik dus voortijdig vertrekken. Doorgaans kan bij een geregistreerd contract van 1 jaar niet voortijdig opgezegd worden. Echter, gezien de onderlinge overeenkomst werd de verlenging niet geregistreerd. Betekent dit dat ik niet gehouden ben om de laatste 5 maanden te betalen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 17 jun 2016 09:51

Die verlenging is hetzelfde contract, waarbij deze een andere einddatum gekregen heeft.

Registratie maakt trouwens niets uit: zelfs bij niet-registratie kun je een contract van korte duur (minder dan 3 jaar) niet opzeggen.
Je zult moeten blijven, of onderling met de huisbaas een overeenkomst zoeken (die je dan wel op papier zet).
Wat vaak gedaan wordt is 3 maanden extra huur als wederverhuringsvergoeding betalen (na de opzeg), of een nieuwe huurder zoeken en 1 maand extra huur.
Maar zoals ik zei: het moet in onderling overleg gebeuren. Als je geen compromis kunt vinden met elkaar, zal je tot 28 februari moeten blijven.

Reclame

Terug naar “Huren”