Postbode tekent namens mij

Jackrussell
Topic Starter

Postbode tekent namens mij

#1 , 16 jun 2016 20:40

Ik had een bestelling geplaatst bij 'n firma. Omdat ik na 'n week nog niets had ontvangen, deze firma maar eens gebeld. Het was volgens hen toch echt al opgestuurd. We hebben afgesproken dat ik het nog tot het einde van de week aan kijk. Heb ik dan de spullen nog niet ontvangen, dan bellen we weer.

Niets ontvangen uiteraard en weer gebeld. Tot mijn grote verbazing. meldde de firma dat ik heb getekend voor ontvangst. Dat is natuurlijk wel heel raar, want ik heb helemaal niets getekend en ik heb de spullen ook niet. Dit heb ik hen medegedeeld.

Tot mijn grote verbazing belde amper 'n dag later een postbode aan. Hij vroeg of mijn vrouw wilde tekenen voor ontvangst van de spullen. Meneer had echter geen spullen bij zich. Mijn vrouw heeft dan ook niet getekend. Toen kwam hij met het verhaal dat er niemand open deed en dat hij dus de spullen een week geleden achter de auto op de oprit heeft gezet. Ook vertelde hij dat hij zelf getekend zou hebben voor ontvangst. Een heel raar verhaal. Mijn vrouw heeft dan ook helemaal niets getekend.

Toen heb ik de firma waar ik heb besteld maar weer gebeld. Groot was mijn verbazing toen ze me vertelden dat er toch echt iemand heeft getekend. Daarbij noemden ze mijn naam. Ik heb echter niets getekend en gezien het verhaal van de postbode kan het zomaar zijn dat een voorbijganger die spullen heeft meegenomen. Ik heb nu een kopie opgevraagd van het kaartje waarop ik getekend zou hebben.

M.i.:

- dient deze firma alsnog de spullen te leveren. Ik heb de spullen immers niet ontvangen het verzend/ontvangstrisico is iets tussen de firma en de post, waar ik verder buiten sta.
- heeft de postbode namens mij getekend, terwijl hij die bevoegdheid niet heeft. Als hij de indruk probeert te wekken dat ik heb getekend, is het m.i. zelfs valsheid in geschrift.

Zit ik er ver naast? Wat zouden jullie doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 jun 2016 20:43

Ik ga akkoord met beide conclusies.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2016 22:54

Inderdaad correct op beide punten.
Aangifte bij politie.. deze zullen dan documenten bij firma opvragen en dan een schriftproef afnemen van alle betrokkene. Wegens valsheid in geschriften en gebruik ervan.
Firma zal u de goederen moeten leveren.
Deze moeten dan op hun beurt de post in gebreke stellen.

Reclame

sloeberken

#4 , 17 jun 2016 08:48

Had je geen tracking nummer gekregen van de firma, iets aftekenen bij Bpost is op een digitaal apparaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 jun 2016 08:56

Had je geen tracking nummer gekregen van de firma, iets aftekenen bij Bpost is op een digitaal apparaat.
kan nog altijd op papier hoor :)

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2016 09:00

Heb nog nooit iets moeten aftekenen als de postbode (bpost) een pakje afleverde. Werd gewoon afgegeven.

Blaatpraat

#7 , 17 jun 2016 09:08

Heb nog nooit iets moeten aftekenen als de postbode (bpost) een pakje afleverde. Werd gewoon afgegeven.
Hangt af van hoe de afzender het verstuurd.

Didymus

#8 , 17 jun 2016 09:59

bpack 24h (standaardverzending van pakjes binnen België) is inderdaad zonder aftekenen. Je kan pakjes natuurlijk ook aangetekend verzenden.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#9 , 17 jun 2016 10:14

Pakjes die niet in de brievenbus kunnen, is er altijd een tracking nummer en moet afgetekend worden bij Bpost.
Ben je niet thuis steekt de postbode een kaart in de bus, dat je u pakje vanaf de volgende dag kan afhalen in u postkantoor. Hier klopt iets niet.
Dit word trouwens niet gebracht door u eigen postbode maar door de pakjesdienst van Bpost.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 17 jun 2016 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Didymus

#10 , 17 jun 2016 10:22

Ze moeten het pakje persoonlijk aan je afgeven (of anders terug meenemen), maar je hoeft niet af te tekenen als het niet aangetekend is verzonden...
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#11 , 17 jun 2016 10:25

Verzekering voor amper €1 zou het gek zijn dat je het niet verzend met verzekering, trouwens TS spreekt van getekend.
https://parcel.bpost.be/nl/price-send-belgium
Laatst gewijzigd door sloeberken op 17 jun 2016 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Blaatpraat

#12 , 17 jun 2016 10:28

Handtekening voor een pakje is een extra optie bij bpost, en kost de afzender 50 cent extra.
Is niet gelijk aan aangetekend, waarbij er nog veel meer extra's zijn inbegrepen.

Zo wacht ik nu ook op een pakje, en kan ik dit zien in de t&t:
Afbeelding

Jackrussell
Topic Starter

#13 , 17 jun 2016 14:44

Ik heb geen tracking nummer gezien. Het enige dat ik weet is dat deze firma een papier of kaartje heeft waarop ik getekend zou hebben. Verder het (rare) verhaal van de postbode/postbesteller.

Ik heb de firma in kwestie gevraagd om een kopie van het kaartje en heb daarbij gezegd dat ik niets heb getekend. Ik heb ook gemeld dat ik aangifte ga doen bij de politie in verband met valsheid in geschrifte.

Het betrof hier overigens een pakket dat onmogelijk door de brievenbus kon en aangezien er toch 'n handtekening op het kaartje staat, vermoed ik dat het een zending is waarvoor getekend moet worden. Normale procedure lijkt me dat je een kaartje in de bus doet dat ik het op kan halen bij het postkantoor i.p.v. het gewoon maar op de oprit neer te zetten?

Blaatpraat

#14 , 17 jun 2016 14:53

Puur juridisch gezien is het enige dat je hoeft te doen de verkoper aan te manen het pakketje te bezorgen.
Zij moeten bewijzen dat jij (en enkel jij, niemand anders) het ontvangen heeft.
Maar hiervoor zul je eindelijk hoogstwaarschijnlijk via de rechter moeten passeren, want zij zullen wel blijven volhouden dat je het ontvangen hebt.

Beste hiervoor is inderdaad naar de politie gaan, en aangifte voor diefstal door onbekenden en valsheid in geschrifte door de postbode doen.
Ondertussen ook de klantendienst van bpost verwittigen. Ze tillen hier niet licht aan, dat kan ik je alvast mededelen.

Ondertussen nog eens bij het bedrijf zeggen dat je het niet ontvangen hebt, inderdaad het bewijs opvragen van handtekening.
Geven ze dit? Kun je gemakkelijk aantonen dat dit niet de jouwe was.
Geven ze dit niet, of weigeren ze na jouw aantonen van handtekening nog steeds, zul je toch via de rechtbank moeten passeren.

sloeberken

#15 , 17 jun 2016 15:28

Ik heb geen tracking nummer gezien. Het enige dat ik weet is dat deze firma een papier of kaartje heeft waarop ik getekend zou hebben.
Dat zal het bewijs zijn dat hij ontvangen heeft bij verzenden in zijn postkantoor. Verzend zoveel en heb nog nooit dergelijk kaartje ontvangen welke de klant getekend heeft. Bpost tekent bij in ontvangsname pakket, van dan is Bpost verantwoordelijk.
Kon u pakket in een brievenbus of was het groter. Vroeger was de pakjesdienst apart, nu is dat tesamen gevoegd, maar pakjesdienst word niet bezorg door u postbode.
Niet ontvangen pakjes worden afgeleverd op u postkantoor.

Terug naar “Andere”