Huurwaarborg bij overlijden 1 van de wettelijke samenwonende partners

Blaatpraat

Re: Huurwaarborg bij overlijden 1 van de wettelijke samenwonende partners

#16 , 14 jun 2016 16:27

Als ik zie hoe moeilijk het al gaat om dit te regelen, dan laat je een erfeniskwestie best over aan je notaris.
Vooral qua aangifte naar successie toe.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josi
Topic Starter

#17 , 14 jun 2016 17:35

Vanaf het moment dat mijn sleutels van het appartement afgenomen zijn door de kinderen van mijn mama haar partner heb ik met niemand van hen nog contact.Ik weet zelfs niet in welk rusthuis ze hem geplaatst hebben en ik wil niks meer met deze mensen te maken hebben.Er is ook geen notaris aan te pas gekomen,enig kind en geen eigendommen.

Blaatpraat

#18 , 15 jun 2016 08:51

Misschien direct hoog gegrepen, maar je kunt ook naar de politie gaan voor aangifte wegens diefstal.
Zij gaan die persoon wel kunnen opsporen.

Reclame

josi
Topic Starter

#19 , 15 jun 2016 09:02

Had voordien reeds een advocaat geraadpleegd omdat ik pas nadat zijn kinderen zijn spullen(en een hele hoop van mijn mama ook) verhuisd hebben toegang tot het appartement gekregen heb.Ik heb toen vastgesteld dat ze een hele hoop zaken van mijn mama mee hadden en alhoewel ik beschik over foto's van in haar vorig appartement(toen ze nog niet samen woonden) en bepaalde facturen kan ik niet bewijzen dat ze die zaken mee hebben,het is hun woord tegen het mijn blijkbaar.Indien ik dan toch de helft van de waarborg zou kunnen krijgen kan dit een deel van de onkosten dekken die ik moeten maken heb om de rest van het appartement te laten ontruimen.Ik heb wel niets opgekuist omdat dit mijn taak niet was.

asperger
Juridisch actief: Nee

#20 , 15 jun 2016 12:56

Inderdaad u bent geen huurder.
Ik stel me toch de vraag of je vanaf het overlijden de helft van de waarborg niet kon terugeisen, niet van de verhuurder, maar wel van de huurder.
Hij was vanaf dat overlijden de enige huurder. Ik zie niet in waarom een derde (= jij) de helft van zijn huurwaarborg zou moeten financieren.
Ik vind niet direct wetgeving die zoiets zou verplichten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter

#21 , 15 jun 2016 13:19

Blijkbaar is het ingewikkeld want mijn advocaat wist ook geen antwoord hierop.In de bank KBC zeggen ze me dat ik moet wachten tot de verhuurder en de huurder voor vrijgave tekenen!De verhuurder reageert echter op niks dat van mij komt.Op het moment van mijn mama haar overlijden had ik nooit verwacht dat haar partner en zijn kinderen mij zo zouden behandelen dus heb ik daar zelfs nog eens niet aan gedacht.Ik vertrouwde deze mensen volkomen.

sloeberken

#22 , 15 jun 2016 13:26

In de bank KBC zeggen ze me dat ik moet wachten tot de verhuurder en de huurder voor vrijgave tekenen!
Dit is toch normaal, waarborg dient om huurschade te vergoeden, zolang hier geen overeenkomst is kan de bank niets vrijgeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

josi
Topic Starter

#23 , 16 jun 2016 10:17

Dus alhoewel het appartement al maanden opgezegd is en leeg staat moet ik wachten tot de bank me contacteert?Ik heb geen staat van huurschade gekregen of zo.

sloeberken

#24 , 16 jun 2016 11:15

Bent u wel partij in deze zaak. Ze waren wettelijk samenwonend, door dit heb je zolang de ene partner leeft, geen recht op de helft van die waarborg.
Of er moet een contract zijn dat opgemaakt is door de notaris.

Wettelijk samenwonen

Meerderjarige partners zijn wettelijk samenwonend als ze een verklaring van samenwoning aflegden op de burgerlijke stand van de gemeente waar hun gemeenschappelijke woonplaats is gevestigd. Fiscaal gezien worden wettelijk samenwonenden gelijkgesteld met echtgenoten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het jaar van de verklaring van wettelijke samenwoning en de jaren erna.

josi
Topic Starter

#25 , 16 jun 2016 14:45

Dus volgens u blijft die waarborg staan alhoewel de langstlevende in het rusthuis zit en er waarschijnlijk binnenkort nieuwe huurders komen in het apprtement,denk niet dat dit kan kloppen?

Blaatpraat

#26 , 16 jun 2016 15:00

Een waarborg kan zolang blijven staan als deze wilt. Is in feite niets meer dan een bankrekening op naam van een huurder, waarbij er maar aan het geld kan na een akkoord tussen de eigenaar van de account en een derde partij (verhuurder), of door een rechter.
Zolang jouw moeder haar ex-partner geen stappen onderneemt, blijft dat geld geblokkeerd.
Enkel deze persoon, of de rechter, kan dat geld losweken.
Aangezien jij, zoals Sloeberken ook al aanhaalde, geen partij bent in deze zaak, zou een procedure voor de rechtbank niets uitmaken.

Enige dat kan helpen, is die persoon aanspreken (of hemzelf dagvaarden), of naar de politie gaan (zoals ik zei: je zou het eventueel op diefstal van je erfenis kunnen steken).
Moet zijn dat die persoon geen nood heeft aan dat geld dus?

Of... wat ook zou kunnen, is dat toch al ondertekend heeft, en het geld vrijgemaakt heeft en naar z'n persoonlijke rekening overgeboekt heeft?

In dat laatste geval blijft hetgene dat jij moet doen hetzelfde: die ex-partner aanspreken.

asperger

#27 , 16 jun 2016 15:02

Meerderjarige partners zijn wettelijk samenwonend als ze een verklaring van samenwoning aflegden op de burgerlijke stand van de gemeente waar hun gemeenschappelijke woonplaats is gevestigd. Fiscaal gezien worden wettelijk samenwonenden gelijkgesteld met echtgenoten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het jaar van de verklaring van wettelijke samenwoning en de jaren erna.

Huurwaarborg heeft niks te maken met fiscaliteit.
Volgens mij had TS, als erfgename, de helft van de huurwaarborg kunnen opeisen bij het overlijden.
Was trouwens deel van de erfenis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#28 , 16 jun 2016 16:12

Sedert 18/05/2007 werd een erfrecht ingevoerd voor wettelijk samenwonenden.

Voor wettelijke samenwoners kent het erfrecht wel specifieke regels. De gezinswoning, dit is het onroerend goed dat als gemeenschappelijke verblijfplaats diende, krijgt een bijzondere bescherming. De langstlevende wettelijk samenwonende krijgt sowieso het vruchtgebruik op deze woning en het daarin aanwezige huisraad.

De wet regelt dus al dat de overlevende partner zeker de woning krijgt. Wie wil dat zijn partner meer erft, zal een testament moeten opmaken of tijdens het leven al een schenking doen. Anderzijds kan men zijn overlevende partner ook volledig onterven bij testament. Gehuwden kunnen dat niet doen, de echtgenoot is immers een zogenaamde 'reservataire' erfgenaam

asperger

#29 , 16 jun 2016 16:17

Ze erven niet, krijgen enkel vruchtgebruik van de gezinswoning.
Maar dan moet woning wel in eigendom zijn. Hier gaat het om een huurwoning.
Daar kan men dus geen vruchtgebruik van krijgen.

josi
Topic Starter

#30 , 16 jun 2016 17:45

Of als er schade was aan het appartement(bij verhuis) moet ik dat dan niet weten indien het van de waarborg wordt afgehouden.Bij het overlijden van mama was er geen schade.Hij had inderdaad vruchtgebruik en daarom moest ik niks verhuizen(mijn advocaat zei dat) maar dan ineens achter een maand dat hij reeds verhuisd was met al hetgeen hij wou,deed hij afstand van vruchtgebruik met een schrijven naar mijn toenmalige advocaat.Dan heb ik opnieuw een sleutel gekregen.Ik heb dan wel de rest laten leegmaken en de sleutel aan de verhuurder gegeven.

Terug naar “Huren”