Terugbetaling huurwaarborg

Misslyckande
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling huurwaarborg

#1 , 05 jun 2016 21:20

Hallo iedereen,

3 jaar geleden ben ik in een huurhuis gaan samenwonen met mijn ex-vriend.
De huurwaarborg (2 x huurprijs) werd door mij gestort op een derdenrekening.
Een tijdje geleden zijn wij in ruzie uit mekaar gegaan. Hij is ergens anders gaan wonen en ik ben de woning blijven huren.
De huurwaarborg staat echter zowel op mijn naam als die van mijn ex-vriend (volgens de bank was dit verplicht).
Wanneer de huurwaarborg zou vrijkomen, kan ik dan op één of andere manier het volledige bedrag (vermits dit wordt overeengekomen met de huisbaas dmv een plaatsbeschrijving) terugbetaald krijgen? Of heb ik hiervoor de goedkeuring van mijn ex-vriend nodig?

Alvast erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 05 jun 2016 22:27

U ex zal ook moeten tekenen voor de vrijgave.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Misslyckande
Topic Starter

#3 , 16 jun 2016 11:26

En indien hij weigert?
Klopt het dat het dan 5 jaar duurt vooraleer het bedrag vrijkomt?

Reclame

bambipower

#4 , 16 jun 2016 11:37

nee, dan blijft het beblokkeerd. U kan je ex oproepen via het vredegerecht voor verzoening

Blaatpraat

#5 , 16 jun 2016 11:41

Inderdaad: weigert hij, blijft dit bedrag geblokkeerd.
In theorie, en voor zover er geen wetswijzigingen komen: voor altijd.
Oplossing is dan inderdaad vredegerecht. Verzoening is gratis.
Daagt hij niet op (is hij niet verplicht toe), komt er geen uitspraak, en zul je verder moeten procederen (dit kost dan wel geld: 40 of 80 euro; kun je wel eisen dat je ex dit terugbetaalt omdat het door hem is dat je daar zit).

Kantopmerking: de naam van uw ex staat nog steeds op het contract?
Dan kunt u in principe ook de huur niet opzeggen zonder zijn handtekening.

Misslyckande
Topic Starter

#6 , 21 jun 2016 11:16

Zijn naam staat inderdaad nog steeds op het contract. Mijn huisbaas had gezegd dat het niet nodig was het contract aan te passen wanneer ik hem telefonisch hiervan op de hoogte heb gebracht.
Maar wanneer hij de opzeg weigert, is hij volgens het contract medehuurder en is hij ook verantwoordelijk om huur te betalen? Klopt dat?

Ivm de huurwaarborg: Mijn huidige vriend heeft problemen gehad met zijn vorige huurders. Zij willen de huurwaarborg niet vrijgeven. De Huurdersbond heeft hem toen laten weten dat na vijf jaar deze huurwaarborg automatisch zal worden vrijgegeven. Is dit dan foutieve informatie?

Blaatpraat

#7 , 21 jun 2016 11:30

Op je eerste vraag: dit klopt.
Als er geen overeenkomst tussen jullie beide is, is hij in feite verplicht om de helft van de huur aan jou te betalen.

Foutieve informatie van de huurdersbond.
Helaas geven zij veel te vaak foutieve informatie, zelf ook aan de lijve mogen ondervinden.

sloeberken

#8 , 21 jun 2016 11:39

De huurderbond had moeten zeggen dat de waarborg vervalt na 5 jaar. Best zo snel mogelijk naar de vrederechter stappen met u bewijzen en de vrijgave vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”