Vruchtgebruik woning stiefvader

Annabella
Topic Starter

Vruchtgebruik woning stiefvader

#1 , 24 okt 2008 20:24

Mijn moeder is sinds kort overleden.

Zij had 3 kinderen uit haar eerste huwelijk. Zij hertrouwde en haar huidige echtgenoot heeft 4 kinderen uit een eerder huwelijk.

Mijn moeder had voor het huwelijk met mijn stiefvader al een eigen woning.

Moeder en stiefvader huwden onder het wettelijk stelsel.

Mijn stiefvader heeft nu het vruchtgebruik over de woning.

Nu mijn vragen:

- Kunnen wij als zijnde blote eigenaars de verkoop van de woning door mijn stiefvader tegenhouden? Of zijn wij verplicht om hem de waarde van het vruchtgebruik uit te betalen.

Bedankt voor de reacties. mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 okt 2008 20:48

Normaal is een verkoop van moeders woning slechts mogelijk mits het akkoord van alle betrokkenen , dwz. de blote eigenaars en de vruchtgebruiker. Deze laatste is wel in de mogelijkheid de omzetting van dit vruchtgebruik te vragen en zich te laten uitbetalen. Als daartoe nodig is dat de woning verkocht wordt , moet U hem dus zijn deel vergoeden.
De waarde van het vruchtgebruik is afhankelijk van zijn leeftijd en wordt gewoonlijk gebaseerd op de tabellen van Ledoux.
Hoe oud is uw stiefvader?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Annabella
Topic Starter

#3 , 25 okt 2008 21:11

Mijn stiefvader is 64jaar.

Persoonlijk vind ik het een beetje oneerlijk dat hij iets krijgt van die woning aangezien ze van onze moeder was en hij er nooit een cent in heeft bijgedragen. Eigenlijk gaat hij dus lopen met een deel van onze erfenis.

Kunnen we dit niet op één of ander manier voorkomen of staan we hier voor een voldwongen feit?

Reclame

wanton

#4 , 26 okt 2008 14:38

Als echtgenoot van de overledene heeft uw stiefvader recht op het vruchtgebruik van de gezinswoning. Voor een man van 64 jaar vermeldt de tabel van Ledoux een waarde van 48,223. Dit wil zeggen dat , bij vereffening van het goed , uw stiefvader recht heeft op 48,223 % van de totale waarde van de woning. De kinderen van uw moeder verdelen de rest , nl. 51,777 %.
Kan U hier iets tegen doen : neen. Indien het tot een verkoop of vereffening komt , zal ongeveer deze verhouding dienen gerespecteerd te worden.
Gemakkelijker is dus dat uw stiefvader zijn vruchtgebruik opneemt , door zelf het huis te bewonen of eventueel de huur te innen. Dat is zijn recht. In dat geval bekomen de erfgenamen , bij zijn overlijden , wel de volle eigendom van de woning, zonder verdere kosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”